به گزارش افکارنیوز، یحیی آل‌اسحاق امروز با حضور در کنفرانس ملی چشم‌انداز بازار کاشی و سرامیک عراق که به بررسی فرصت‌ها و نظام مدیریت صادرات می‌پرداخت با اعلام اینکه با توجه به آمارهای عنوان شده در این کنفرانس کشور از لحاظ مواد اولیه، بازار داخلی و خارجی و بویژه منابع انسانی در حوزه کاشی و سرامیک با مشکلات متعددی روبرو نیست اظهار داشت: اگر بازار عراق طی چند سال آینده به سمت ثبات بیشتری هدایت شود به طور حتم رقبای اصلی ایران به این کشور ورود پیدا می‌کنند که در این راستا باید تلاش زیادی را برای از دست ندادن بازار عراق انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر ملاک‌های بین‌المللی را در تولید کاشی و سرامیک مورد توجه قرار ندهیم در آینده رقبای جهانی نه تنها بازارهای هدف ما را از آن خود می‌کنند بلکه در بازار کشور خودمان نیز حضور جدی خواهند داشت، افزود: باید با ابزار و اقتضائات خاص خود به حفظ و تثبیت حضور خود در عرصه بین‌المللی تمرکز کنیم.

وی با تأکید براینکه در حوزه داخلی، منطقه‌ای و جهانی ایران از مزیت‌های بالایی برخوردار است، تصریح کرد: پتانسیل بازار عراق بر هیچ فعال اقتصادی پوشیده نیست چرا که بازار این کشور بسیار بزرگ است و فعالان اقتصادی کشور می‌توانند ضمن رفع نواقص خود حضور جدی را در این عرصه داشته باشند.

وی یکی از علل عدم موفقیت فعالان بخش کاشی و سرامیک را در کسب بازارهای بین‌المللی عدم کیفیت محصولات آنان عنوان کرد و گفت: به صورت شفاف باید بگویم در بعضی مواقع تولیدکننده با درنظرگرفتن نظرات مصرف کنندگان اجناس درجه دو و سه را به بازارهای بین‌المللی ارسال می‌کنند که این امر در آینده خطرات جبران ناپذیری را در از دست دادن بازارهای صادراتی بوجود خواهد آورد.

آل اسحاق دیگر موضوع اساسی در حوزه کاشی و سرامیک را عدم رعایت استانداردهای خاص عراق مطرح کرد و اظهار داشت: نباید استانداردهای خود را به کشور عراق تحمیل کنیم بلکه با درنظر گرفتن استانداردهای این کشور اقدام به صادرات محصولات نماییم.

وی عدم ثبت برند محصولات صادارتی شرکت‌های ایرانی را یکی از عوامل اصلی رکود حضور در بازارهای بین‌المللی دانست و گفت: عدم تمایل فعالان بازار به ثبت برندهای خود باعثمی‌شود در آینده بازارهای هدف خود را از دست بدهند حتی این مسایل در مبادلات میان دو کشور تاثیرگذار است و این در شرایطی است که عراق بازاری میلیاردی است و منافع ایران باید از آن با ثبت برندها و ارسال کالاهای باکیفیت افزایش یابد. البته حتی مشکلات بانکی و حمل و نقل نیز در این رابطه بر حجم مشکلات افزوده است.

وی یکی از الزامات برون رفت از مشکلات پیشروی فعالان اقتصادی را تصمیمگیریهای جمعی دانست و اظهار داشت: باید با تقویت تشکلها به صورت جمعی تصمیمگیری کنیم. چرا که در حال حاضر ما با رقبای بینالمللی روبرو هستیم و اگر قبول داریم در میدان جنگ قرار داریم باید در بازار رقابت به صورت جدی فعالیت کنیم.