ارزان فروشی نمی تواند به صادرات نفت منجر شود
گروه اقتصادی

- اعمال تحریمها علیه ایران سبب شد تا ایران بازار فروش نفت خود را از دست داده و برای حفظ مشتریهای خود که بیشتر از کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا همچون هند، چین، سریلانکا، ژاپن، سنگاپور و مالزی هستند تخفیفهای زیادی در نظر بگیرد.

به گزارشافکار نیوز،وزارت نفت در آخرین اقدام خود و در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت ازقرارداد جدیدی رونماییکرده که بر اساس آن، حلقه های مختلف صنعت نفت(اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می شود.

به گفته رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، به شرکتهای خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران انگیزه می دهند؛ چنانچه این نوع قراردادها نهایی شده و به اجرا در بیایید سود بسیاری نصیب شرکتهای خارجی می شود.

ارزان فروشی نمی تواند به صادرات نفت منجر شود

حسین امیری خامکانی نماینده زرند و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افکار نیوز با اشاره به همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت که هم اکنون در حال برگزاری است، گفت: در دوره هشتم مجلس، اصلاح قانون نفت در دستور کار مجلس قرار گرفته و در سال ۹۰ در قالب یک مصوبه قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت نفت تعریف شده و تغییراتی در سیاستهای کلان نفتی به وجود آمده و اختیاراتی به وزارت نفت داده شد که قبلا وجود نداشت.

امیری ادامه داد: پس از این مصوبه قراردادهای مشارکتی که قبلا ممنوع بوده برای اولین بار اجازه تنظیم یافت. در این قراردادها جذابیت هایی که تحریمها از صنعت نفت ایران گرفته بود خنثی می شود، لذا باید در ساختارقراردادهای نفتیتجدید نظر صورت می گرفت.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ساختار قراردادها هنوز تغییر نکرده است اما در صورت تغییر قراردادها و در زمان عقد قراردادهای نفتی هیات عالی نظارت بر منابع نفت با حضور دادستان کل کشور، ۳ وزیر و ۳ نفر از روسای کمیسیون های مجلس آن را کنترل می کنند.

به نظر ارزان فروشی نفت و یا حاتم بخشی میادین مختلف صنعت نفت نمی تواند به صادرات نفت و افزایش درآمد کشور منجر شود از این رو بهتر است شرکت ملی نفت ایران باید از ظرفیت اوپک برای بازگشت به بازار نفت استفاده کند، ایران می تواند با دیپلماسی و رای زنی با اعضای اوپک برای رعایت سهمیه‌ها و کنترل عرضه اعضا اقدام کند.

شرایط فعلی برای فروش نفت قطعا از شرایط جنگ تحمیلی بدتر نیست که حتی یک روز هم صادرات نفت ایران متوقف نشد، سیاست های نفتی باید این پالس را به جهانیان بدهد که نمی توانند تولیدات ایران را نایده بگیرند.

با این وجود شرکت ملی نفت ایران باید تاکتیکها و روشهای جدید و مبتکرانه ای را برای افزایش صادرات نفت در دستور کار قرار دهد؛ ارزان فروشی نفت قطعا روش مناسبی نیست زیرا رقبا هم می توانند به راحتی قیمت نفت خود را پائین بیاورند از این رو این تاکتیک مناسبی برای افزایش صادرات نفت نخواهد بود. ارزان فروشی نفت و یا واگذاری میادین نفتی فقط به سود مصرف کنندگان خواهد بود