تشریح جزییات تشکیل صندوق پروژه برای تأمین مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

به گزارش افکارنیوز،مدیرعامل تامین سرمایه کاردان از تشکیل صندوق جهانی انرژی ایران(Iran Global Energy Fund) IGEF خبر داد و گفت: این صندوق که از نوع صندوق‎های سرمایه گذاری در صنعت مشخص محسوب می شود با هدف تأمین قسمتی از منابع مورد نیاز از خارج از کشور برای انجام پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می شود.

مجید زمانی ادامه داد: در سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار منابع توسط این نوع صندوق ها در بازارهای نوظهور جمع آوری شده که از این میزان ۲۴ میلیارد دلار آن در قالب ۸۸۳ طرح و شرکت سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل تامینسرمایهکاردان در مورد تشکیل صندوق جهانی انرژی ایران IGEF توضیح داد و افزود: این صندوق که از نوع صندوق‎های سرمایه گذاری در صنعت مشخص محسوب می شود با هدف تأمین قسمتی از منابع مورد نیاز از خارج از کشور برای انجام پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می شود و طرح اولیه ایجاد صندوق جهانی انرژی ایران توسط شرکت تأمین سرمایه کاردان در هم‎اندیشی بازنگری قراردادهای نفتی ارائه می شود و جوانب آن توسط فعالان صنعت نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی یاد آور شد این صندوق در صورت شکل گیری، به شرکتهای داخلی و شرکت‏های خارجی متوسط برای حضور فعال تر در توسعه پروژه‎های صنعت نفت و گاز و هم‎چنین پروژه‎های بالادستی پتروشیمی کمک خواهد کرد.

زمانی افزود: مذاکرات اولیه با نهادهای مالی بین‎المللی حاکی از آن است که به دلیل جذابیت صنعت نفت، منافع حاصل از سرمایه‎گذاری در این صنعت در شرایط ثبات محیطی بیشتر بالاتر از ابزارهای متداول از قبیل استقراض از شبکه بانکی است. زمانی هم‎چنین اشاره کرد که در صورت شکل گیری، این صندوق‎ها باید با همکاری موسسات حسابرسی و دیگر بانک‎های سرمایه گذاری در سطح بین‎المللی برای افزایش جذابیت برای سرمایه گذار طراحی شود و اینکه تامین سرمایه کاردان در حال انجام مذاکرات جهت طراحی ساختار این همکاری‎ها است.

مدیر عامل تامین سرمایه کاردان تصریح کرد: صندوق‌های متعددی در جهان برای سرمایه‌گذاری در صنعت‌های خاص و در کشورهای خاص شکل گرفته است. بنابراین، این ایده جاافتاده‌ای در جهان است.

وی با اشاره به اینکه در ایران چنین صندوقی وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: هدف این صندوق این است که با راهبرد از پیش تعیین شده، منابع خارجی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران سازماندهی کنیم. اگر چنین منبع تامین مالی برای پروژه‌ها وجود داشته باشد، در قالب یک قرارداد سه‌جانبه، حتی قراردادهای Buy - Back می‌تواند برای شرکت‌های خارجی جذابیت بسیار بیشتری داشته باشد. توسعه‌دهنده کارفرما را به انواع ریسک ها اکسپوز می‌کند در حالی که تامین کننده مالی هیچ اهرم عملیاتی در پروژه ندارد.

زمانی ابراز امیدواری کرد منابع مالی حاصل از فروش پروژه یا شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می شود، در یک Escrow Account متمرکز شود و هیات امنای آن حساب بتواند تعهدهای تامین کننده مالی را پیش از هر کار دیگری پرداخت کند.

وی در پایان تاکید کرد: در نظر داریم معافیتهای مالیاتی که به سایر صندوقهای سرمایهگذاری در کشور تعلق میگیرد، به سرمایهگذاری در این صندوق تعلق بگیرد. از همین رو با سازمان بورس هماهنگیهای لازم انجام شده است و از دکتر "علی سعیدی" معاونت سازمان هم برای شرکت در هماندیشی دعوت شده است. افزونبر این، باید با تصویب آییننامه جدیدی ذیل قانون حمایت از سرمایهگذاری خارجی، مشکلاتی که برای انتقال سرمایههای خارجی در چند سال اخیر پیش آمد، رفع شود