به گزارش افکارنیوز، پیشتر غلامحسین حسینی نیا معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ظرفیت بالای شبکه تعاونی‌ها در امر تامین و توزیع کالاهای اساسی اشاره کرده و گفته بود که تعاونی‌ها در جریان اجرای طرح دولت عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

در همین زمینه بهمن عبداللهی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت(اسکاد)، گفت: در حال حاضر هیچ گونه اعلام رسمی در خصوص توزیع یا عدم توزیع سبد کالای دوم، کمیت توزیع و جامعه هدف مورد نظر صورت نگرفته است اما قدر مسلم اگر به تعاونی‌ها تکلیف شود وظیفه خود را به نحو شایسته انجام می‌دهیم.

وی پیش‌بینی کرد که سبد دوم کالا تماما تا پایان سال توزیع نشود، بخشی از سبد دوم توزیع و بخشی دیگر به سال آینده موکول شود.

به اعتقاد او توزیع سبد کالا به گونه‌ای نیست که امروز در مورد آن تصمیم گرفته و از فردا توزیع آن شروع شود زیرا باید تمهیدات لازم و مقدمات کار به خصوص تامین کالای آن فراهم شود.

فارغ از موضوع ابلاغ رسمی دولت برای آغاز توزیع سبد کالای دوم در این طرف سال، مشکل تامین برخی از اقلام سبد کالا مثل پنیر و تخم‌مرغ که در روزهای آغازین اجرای طرح به وجود آمد و همچنین مشکل فنی دستگاهای کارت خوان در برخی از تعاونی‌ها، روند توزیع سبد کالا را تا مدتی دچار مشکل کرد چرا که سامانه دستگاههای POS در این فروشگاهها فعال نشده بود و مردم علیرغم آماده بودن کالا برای توزیع، امکان تحویل سبد را نداشتند بر همین اساس بود که دستگاههای متولی بلافاصله دست به کار شدند و با مذاکرات صورت گرفته مشکل تامین تخم مرغ و پنیر با حمایت و پشتیبانی دو اتحادیه تعاونی‌های لبنی و مرغداران کشور به سرعت حل شد.

اندکی بعد معاون امور تعاونی‌های وزیر تعاون از انجام مکاتباتی با دستگاههای ذیربط و پشتیبانان نرم‌افزارهای بانکهای طرف قرارداد به جهت رفع مشکلات پیش آمده و همکاری با وزارت ارتباطات و بانک مرکزی به منظور تجهیز همه تعاونی‌های توزیع کننده به سامانه دستگاههای کارت خوان برای تحویل آسان سبد کالا به مردم خبر داد.

در حال حاضر اظهارات متعددی در خصوص توزیع سبد کالای دوم شنیده می‌شود؛ هر چند که برخی اتحادیه‌های تعاونی مصرف از موکول شدن توزیع سبد کالای دوم به سال آینده خبر می‌دهند ولی تاکنون اعلام رسمی از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفته است چنانچه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده است که توزیع سبد کالای دوم در سال آینده بستگی به تصمیم دولت دارد و هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

قرار بود تا جلسه‌ای به منظور تصمیم‌گیری در خصوص توزیع سبد کالا توسط تعاونی‌های سراسر کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود؛ جلسه‌ای که در صورت به نتیجه رسیدن، تعاونی‌های مصرف کل کشور را مسوول توزیع سبد کالای دولت تا پایان سال می‌کرد.

روز گذشته محمد صادق مفتح - دبیرکل اتاق تعاون ایران - پیشنهاد کرد که با توجه به پتانسیل بالای تعاونی‌های کشور، ‌ چنانچه دولت مایل باشد شبکه تعاونی‌ها آمادگی تامین اقلام سبد کالا را در کنار توزیع آن در سطح کشور دارند.

هم اکنون شبکه تعاونیهای توزیعی با تمام قوا مشغول توزیع سبد کالا در کشور هستند و بیش از ۸۰ درصد کار توزیع از طریق آنها در حال انجام است؛ با توجه به ظرفیت بالایی که تعاونیها در جریان تامین و توزیع اقلام اساسی از خود نشان دادهاند و همچنین زمزمه به کارگیری شبکه تعاونیهای مصرف کل کشور در این طرح و تاکید مسوولان وزارت تعاون مبنی بر حل مشکلات فنی در جریان توزیع، به نظر میرسد که توزیع سبد کالای دوم به سال آینده موکول نشود مگر آنکه دولت بازنگری دیگری در نحوه اجرای طرح داشته باشد و تصمیم بگیرد که به دلیل جاماندن بخشی از مشمولان دریافت سبد کالا در مرحله نخست، ازدحام و ترافیک روزهای پایانی سال و شناسایی بهتر مشمولان و گروههای هدف، توزیع سبد دوم کالا را سال آینده و احتمالا با شروع فاز دوم هدفمندی یارانهها اجرایی کند تا به این طریق ضمن تامین منابع مالی، فرصت تامین اقلام سبد دوم را هم به دست آورد.