تداوم روند کج دار و مریز در بورس

به گزارش افکارنیوز،سردرگمی و بی اعتمادی سرمایه گذاران امری است که موجب شده این روزها روند معاملات بازار سهام به صورتی کج دار و مریز سپری شود و بازگشت دوباره اعتماد آنها به بورس نیاز به گذشت زمان دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایط کنونی، فعالان بازار سرمایه همچنان منتظر بوده و به همین دلیل هنوز صنعتی خاص را به عنوان لیدر انتخاب نکرده اند.

مهرابی زیارانی افزود: در این شرایط افزایش نرخ سود بانکی و انتشار اوراق مشارکت بخشی از نقدینگی را برای سرمایه گذاری امن تر و بدون ریسک به سمت بانک ها سوق داده، هرچند این رویه تنها برای برخی ازسرمایه گذارانغیر حرفه ای و ناآشنا به بورس که ریسک پذیری پایینی دارند، اقدامی مطلوب به شمار می آید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند فعلی بورس در شرایط کنونی کج دار و مریز پیگیری می شود، گفت: برخلاف اینکه ترس و سردرگمی در فضای کنونی بورس ترویج یافته و به نظر می رسد تا پایان سال جاری با پیگیری اصلاح زمانی بایستی منتظر ادامه همین رویه بود، اما می توان گفت پس از آن فعالان بورس روندی رو به رشد را شاهد خواهند بود.

وی در خصوص ضوابط معاملاتی جدید محدودیت های حجمی در نظر گرفته شده در بخش اول معاملات روزانه سهام اظهار داشت: این محدودیت اعمالی موجب کشیده شدن ترمز سفته بازی در خرید و فروش سهام شده و شاید اگر این رویه عملی نمی شد، سیر حرکتی معاملات در بازار سهام با سرعتی بالاتر همراه می بود.

مهرابی زیارانی ادامه داد: البته آنچه که مسلم است از این پس سرمایه گذاران بر مبنای نسبت پی بر ای سهام به آنها ارزش می دهند و دیدگاه واقع بینانه تر بر خوش بینی بیش از حد سرمایه گذاران پیشی می گیرد. بطوریکه بیشتر نگاه ها به سمت سهام سودآور و دارای نسبت پایین پی بر ای معطوف می شود تا در فصل مجامع سرمایه گذاران بتوانند سود تقسیمی مناسبی دریافت کنند و پس از آن نیز می توان شاهد حضور فعال و پررنگ حقوقی ها بود.

وی با تأکید بر اینکه ترس سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در دوره کوتاه مدت است، روند بلندمدت بورس را مناسب ارزیابی کرد و پیرامون موج انتشار اولین پیش بینی بودجه سال ۹۳ شرکت ها گفت: در حال حاضر به نظر می رسد اکثر شرکت ها نگاهی محتاطانه را در برآوردهای خود در پیش گرفته اند. البته این رویه امری منطقی است، چراکه در سال آتی بحثاجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مطرح بوده و آثار ناشی از آن بر صنایع مختلف هنوز مشخص نیست. حال آنکه نگاه خوش بینانه شرکت ها در ارایه اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی آتی فضا را برای تعدیل های بعدی از بین می برد.

مهرابی زیارانی در خاتمه سخنان خود پیرامون صنایع پرپتانسیل اظهار داشت: صنایعی همچون دارویی، بانکی و انفورماتیک پرپتانسیل محسوب می شوند و لیزینگی ها نیز می توانند به دلیل عدم نیاز به تکنولوژی خاص، با بهبود صنعت خودروسازی حرکتی روبه رشد را در پیش گیرند.