صنایع خودروسازی رونق می گیرد

به گزارش افکارنیوز، کمال الدین پیرموذن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد، پس از رفع تحریم ها صنایع خودروسازی رونق می گیرد. به باور او حداقل امتیاز رفع تحریم ها افزایش کیفیت خودروهای داخلی می تواند باشد.

کاهش تحریم ها اثری در قیمت خودرو دارد؟

به نظر من قیمت خودرو با کاهش تحریم‌ها نه تنها افزایش نمی‌یابد بلکه کاهش نیز خواهد داشت و نوسانات منفی که به ضرر مصرف کننده است، کمرنگ می‌شود و آن هم به دو دلیل است. یکی رفع تحریم ها و دیگری افزایش رقابت که هر دو باعثتعدیل قیمت خودرو خواهد شد.

البته پیش از تحریم ها هم وضعیت صنایع خودروسازی ایران چندان قابل توجه نبود.

تحریم‌هایی که به صنعت خودروسازی ما تحمیل شده، این صنعت را در زمینه خرید قطعات و ارتقای محصولات به منظور رقابت با محصولات خارجی دچار مشکل کرده. به نظر من کاهش تحریم‌ها بطور حتم تنور رقابت در صنعت خودروسازی کشور مارا داغ می‌کند و این به نفع ماست. ما در شرایط تحریم، نمی‌توانیم به آسانی قطعات مورد نیاز خودروهای داخل کشور را خریداری کنیم.

اثرمستقیم رفع تحریم ها چه می تواند باشد؟

اگر تحریم‌ها برداشته شود صنعت خودروسازی ما دست کم در مورد قطعات می‌تواند به محصولات روز دنیا دسترسی داشته باشد و همین مسئله باعثمی‌شود قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یابد. بُعد دیگری که در زمینه تاثیر کاهش تحریم‌ها در صنعت خودروسازی باید به آن توجه کنیم افزایش کیفیت خودروهاست. ما امسال با کاهش تعرفه واردات خودرو هم مواجه هستیم که این باعثافزایش واردات خودروهای خارجی و افزایش رقابت خواهد شد.

یعنی ورود خودروهای خارجی در شرایط کاهش تحریم، می‌تواند به افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل کمک کند. چیزی که باید قبول کنیم این است که خودروهای تولید داخل استاندارد نیستند. یک نمونه آن قطعه کاتالیست اگزوز خودروهاست که نبود آن و یا نقص آن به آلودگی هوای کشور دامن می‌زند. خودروهای ما استحکام لازم را ندارد و ما بیشترین تصادفات را در دنیا داریم که هرساله تلفات بسیاری از ما می‌گیرد، و بخش عظیمی از این تصادفات و کشته‌های جاده‌ای به کیفیت پایین خودروهای ما بر می‏گردد.

با توجه به عواملی که اشاره کردم یعنی تعرفه جدید واردات خودرو، کاهش تحریمها، و در نتیجه افزایش رقابت، میتوانیم امیدوار باشیم که علاوه بر کاهش قیمت خودرو و عرضه بیشتر محصولات با قیمت مناسب، به کیفیت بالاتری در صنعت خودروسازی هم خواهیم رسید.