بنزین پاک یورو ۴ در تهران توزیع می‌شود

به گزارش افکارنیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت که صبح امروز به دعوت احمد مسجد‌ جامعی رئیس شورای شهر در جلسه علنی شورا حضور یافته بود به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت نفت برای رفع آلودگی هوای تهران پرداخت.

وی در این خصوص گفت: در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیئت دولت که آقای قالیباف و آقای مسجد‌جامعی در آن حضور یافتند من با آقای مسجد‌جامعی صحبت کردم و وی از کارهایی که ما برای رفع آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها در دست اجرا داریم استقبال کرد. به همین دلیل از من خواست تا در جلسه شورا حضور یابم و گزارشی از این اقدامات به شورای شهر ارائه دهم و با شما به رایزنی بپردازم.

زنگنه ادامه داد: دولت نسبت به مسئله آلودگی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران بسیار حساس شده و این وضع قابل تداوم نیست. من در سه سرفصل شامل سوخت در تهران، حمل و نقل عمومی و اصلاح ناوگان و انتظاراتی که از شورای شهر برای کمک به وزارتخانه دارم سخنان خود را بیان می‌کنم.

وزیر نفت در ادامه گفت: ما دو هفته پیش با شهردار تهران و دو معاون وی جلسه‌ای در وزارتخانه داشتیم و دستوراتی که آقای قالیباف در راستای تصمیمات این جلسه صادر کرد از طریق بدنه شهرداری در حال اجراست. در حوزه سوخت که یکی از زمینه‌های اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست آنچه وظیفه ماست این است که بنا به گزارش آقای کاظمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که اکنون نیز اینجا حضور دارد بنزین پاک و نفت گاز بدون گوگرد تولید می‌کنیم.

زنگنه تاکید کرد: البته مسئله کیفیت خودروهای تولیدی از موضوع سوخت هم مهمتر است و لازم است خودروی سواری گازوئیلی برای تهران شماره‌گذاری شود و دولت روی این موضوع تاکید دارد. با این حال ما در حیطه وظایف خودمان چند روز است که بنزین تولیدی پالایشگاه اراک با کیفیت یورو ۴ و نفت گاز بدون گوگرد را چند روز است که داریم توزیع می‌کنیم.

وی توضیح داد: موادی که از پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود و به بنزین پتروشیمی موسوم است قطعا آلاینده است و ما آن را در تهران توزیع نمی‌کنیم. علاوه بر این در دولت توافق شده که در سال ۹۳ هیچ دریافت بنزینی از پتروشیمی‌ها نداشته باشیم البته اگر در واردات مشکل بحرانی داشته باشیم آن بحثدیگری است اما در شرایط عادی ما وظیفه خود را درباره بنزین و گازوئیل انجام می‌دهیم.

وزیر نفت در ادامه گفت: درباره توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس مذاکراتی که با قالیباف داشته‌ایم من به وی گفتم هر تعدادی که امکان خرید واگن‌های مترو و ماشین‌های آن را دارید انجام بدهید و من مشروط بر توافق بیع متقابل حاضرم همه هزینه‌های این کار را از طریق نفت پرداخت کنم. این موضوع در بودجه ۹۳ پیشنهاد شد و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها از بودجه این کار چیزی کم نکرد بلکه مواد دیگری را نیز به آن اضافه کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: ما در حال حاضر امکان آن را داریم که تا هر جایی که تهران بخواهد ناوگان حمل و نقل عمومی‌اش را نوسازی کند و یا توسعه دهد هزینه‌های این کار را پرداخت کنیم حتی آمادگی این را داریم که شما تمام تاکسی‌های تهران را عوض کنید زیرا تاکسی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان اصلی سوخت هستند و آنچه برای من به عنوان وزیر نفت مهم است کاهش مصرف سوخت است یعنی اگر یک تاکسی به جای روزی ۷۰ لیتر روزی ۳۰ لیتر مصرف کند من ارزش صادراتی ۴۰ لیتر باقیمانده را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کنم، زیرا به ازای هر مسافری که با مترو تردد کند نیم لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌‌شود.

وی افزود: من ظرف ۲ تا ۲.۵ سال می‌توانم ظرفیت جابجایی مسافر مترو را به ۷ میلیون نفر برسانم. علاوه بر این موضوعی که رئیس‌جمهور به طور خاص روی آن حساس است مسئله موتور‌سیکلت‌هاست که از آلاینده‌های مهم تهران است. دولت علاقه به واردات و تولید موتور‌سیکلت برقی و ماشین‌های هیبریدی دارد.

همچنین وانت‌های نیسان که هر کدام یک منبع متحرک آلایندگی هستند را در مرحله اول می‌توانید از تهران بیرون کنید و در مراحل بعد وانت‌های جدید وارد کنید و ما هم به این کار کمک می کنیم. از این طریق هم میزان آلودگی شهر و هزینه‌های جانبی آن مانند هزینه‌‌های درمانی را کاهش می‌دهیم و هم مصرف بنزین را کنترل می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت و مصوبات مجلس من در همه این زمینه‌ها آمادگی هر نوع همکاری را دارم. قرار شد آقای قالیباف گزارش‌های مرتبط را تهیه کند و حتی اگر این گزارش‌ها قبل از پایان سال به دست ما برسد آمادگی داریم که به سرعت مجوزهای لازم را دریافت کنیم. من به شخصه روی مترو بسیار حساسم که حداقل مسافر را با آن حمل کنیم و هیچ محدودیتی در حال حاضر برای بازپرداخت تهدیدات وجود ندارد.

زنگنه در ادامه درباره توزیع سوخت‌های متنوع در تهران گفت: ما باید سبد سوخت خودروها را در تهران اصلاح کنیم و باید نفت گاز و پیش از آن cng و spg عرضه کنیم و شهرداری باید برای جانمایی و تامین زمین برای جایگاه‌ها به ما کمک کند. وضع پمپ‌های عرضه بنزین نیز در تهران بسیار بد است. تعداد آنها کم است. در شمال شهر زمین کم است و طبق استاندارد‌های ما هر جایگاه زمین زیادی می‌برد.

وی افزود: به همین دلیل ما بدون کاهش استاندارد‌های خود به دنبال راه‌اندازی جایگاه‌های تک تلمبه هستیم که با ساخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ از این نوع جایگاه کاهش آلودگی را نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر هر خودرو ۶ _ ۷ کیلومتر باید سفر درون‌شهری انجام دهد و ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در صف پمپ بنزین منتظر بماند و همه اینها به مصرف سوخت می‌انجامد این در حالی است که جایگاه‌های تک تلمبه در دنیا رایج است و ما روی راه‌اندازی آن اصرار داریم.

زنگنه تصریح کرد: ما تاکنون در کشور یک مقدار «ژیگولی» رفتار کرده‌ایم و همیشه خواسته‌ایم جایگاه بزرگ داشته باشیم در حالی که در تهران یافتن زمین بزرگ برای اضافه جایگاه دشوار است و اگر جایگاه‌های بخش خصوصی تعطیل شود مالکان آن خوشحال می‌شوند زیرا زمین گران است و هر کار دیگری با آن بکنند سودش از جایگاه‌داری بیشتر است.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اصلاح ساختار مصرف انرژی گفت: مقررات ساخت و ساز در تهران با نگاه کاهش مصرف انرژی باید جدی گرفته شود اگر ساختمان‌ها از روز اول درست ساخته شوند اتلاف انرژی در آنها کاهش می‌یابد در حال حاضر نرخ رشد مصرف انرژی در کشور و به ویژه در تهران بسیار بالاست که این موضوع باید کنترل شود و ممیزی و اصلاح سیستم‌های تولید انرژی صورت گیرد.

زنگنه همچنین گفت: بکارگیری دستگاه‌های chp که در یک ساختمان با یک دستگاه هم برق و هم سرمایش و گرمایش تولید می‌کند و ۸۰ درصد کاهش مصرف انرژی دارد باید برای ساختمان‌های بیش از ۱۰ الی ۱۵ واحد اجباری شود. این دستگاه‌ها گران هم نیست و ما حاضریم بخشی از سرمایه‌گذاری فرد را به او بدهیم.

وزیر نفت همچنین درخواست کمک برای ساخت موزه نفت را مطرح کرد و گفت: ما در کشور باید چند موزه برای نفت بسازیم به ویژه در شهرهای تهران، آبادان، مسجد‌سلیمان و نظایر آن. اولین پمپ بنزین در نزدیکی میدان راه‌آهن تهران در حال از بین رفتن بود که قرار شد آن را تبدیل به موزه بکنیم. موزه علوم و تکنولوژی نفت قابلیت جذب گردشگران را دارد و اگر در یکی از پارک‌ها بخصوص در جنوب شهر فضایی را برای این کار اختصاص بدهید ما ظرف ۵ _ ۶ ماه آن را راه‌اندازی می‌کنیم. در حال حاضر در حال طراحی مفاهیم موزه هستیم.

زنگنه در پایان گفت: ما در بخش نفت در حوزه توزیع، بهینهسازی مصرف انرژی و صرفهجویی با شهر کار داریم. عزم دستگاههای دولتی برای رفع آلودگی هوا و بهینهسازی مصرف سوخت جزم است و رئیسجمهور نیز روی رفع آلودگی هوای تهران تاکید دارد و مجلس نیز اختیارات وسیعی برای این کار به دولت داده است.