چراغ سبز ایران به واردات برنج هندی

به گزارش افکارنیوز، چند روزی است مرحله دوم توزیع سبد کالا بین باقیمانده خانوارهای ایرانی آغاز شده است.

توزیع مرحله دوم سبد کالا همانند مرحله نخست مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و سبب تشکیل صف های طولانی جلوی برخی ازفروشگاه ها شده است.

در اجرای این طرح می توان شتاب‌زدگی فراوانی را در انتخاب اجناس مشاهده کرد به طوری که علیرغم وجود برنج ایرانی با قیمت یکسان همتای هندی اش باز هم شاهد قرار گیری برنج خارجی در این سبدها بودیم.

این در حالی است که مسوولان دولتی وعده داده بودند که در مرحله بعدی برنج ایرانی جایگزین نمونه خارجی خواهد شد اما چند روزی است که مشمولان جدید سبد کالا با مراجعه به فروشگاه ها همچنان برنج هندی دریافت کرده اند.

با توجه به آمارهای موجود از واردات برنج هندی به کشور، در دو سال گذشته قیمت پایه برنج هندی ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

بررسی آمارها نشان می دهد؛ ایران۲۰ درصد از کل ارزش صادرات برنج هند یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده و وارد کننده تقریباً یک سوم از کل برنج صادراتی هندی است.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: متاسفانه تولید برنج ایرانی رها شده و ۶۰۰ میلیارد تومان برنج هندی را به بهانه‌های واهی وارد کشور کرده‌ایم.

جمیل علیزاده شایق اظهار داشت: بر اساس آمارها میزان تولید برنج کشور سالانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

وی تصریح کرد: حداکثر میزان مصرف برنج کشور ۳ هزار و ۹۰۰ تن بیشتر نیست بنابراین چرا برنج یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن وارد می‌شود.

وی توضیح داد: میزان واردات برنج در شش ماه امسال افزایش ۷۵درصدی یافته و مازاد بر نیاز مصرف است.

علیزاده شایق ادامه داد: این میزان واردات بازار برنج را در وضعیت اشباع قرار داده و در واقع در این مدت دوبرابر نیاز کشور برنج وارد کشور شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سبد کالای جدید برنج ایرانی توزیع شده یا خیر، گفت: خیر این مساله اتفاق نیفتاده و این درحالی است که برنج کاران گیلان و مازندران بارها بر آمادگی تامین برنج مورد نیاز در این سبدها به قیمت ارزان تاکید کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: ما توان تهیه برنج ایرانی با کیفیت خوب و قیمت مناسب برای سبد کالا را داریم اما متاسفانه تاکنون چراغ سبزی را از سوی دولت مشاهده نکرده ایم.

حال باید از دولت پرسید که چرا به جای اندکی تدبیر و ایجاد امید در دل کشاورزان اقدام به واردات برنج هندی کرده و خود امید این تولید کنندگان را به راحتی ناامید کرده اند؟ آیا این آمارها را آقای وزیر میداند؟