به گزارش افکارنیوز، پس از کنار گذاشتن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پروژه ۱.۳ میلیارد دلایر ساخت دو خط لوله نفتی، این مجموعه از بخش‌های مختلف ساخت خط لوله انتقال گاز ششم سراسری به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار هم کنار رفت.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله ششم سراسری گاز کشور، گفت: هم اکنون ساخت تمامی قطعات این خط لوله بزرگ انتقال گاز طبیعی ایران با تاخیرهای گسترده ای روبرو است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مهمترین پیمانکار ساخت این خط لوله انتقال گاز است، تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا تاکنون موفق به تامین فاینانس و منابع مالی ساخت این خط لوله انتقال گاز نشده است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه عدم تامین فاینانس منجر به تاخیر در ساخت قطعات مختلف خط لوله ششم سراسری شده است، اظهار داشت: از این رو قصد داریم قیسمت های مختلف خط لوله ششم سراسری گاز را به مناقصه برویم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا هم می‌تواند در مناقصات جدید ساخت این خط لوله انتقال گاز مشارکت داشته باشد، بیان کرد: سیاست دولت تسریع در روند ساخت این خط لوله انتقال گاز کشور است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا قرارگاه خاتم الانبیا حاضر به کناره‌گیری از این پروژه گازی شده است، تبیین کرد: با توجه به اینکه خط لوله ششم سراسری یک خط لوله ملی بوده مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تکمیل ساخت این خط لوله گاز انجام شده است.

وی با اشاره به توافق با قرارگاه خاتم الانبیا برای خروش بخش‌هایی از خط لوله ششم سراسری گاز، تاکید کرد: به زودی بخش های مختلف خط لوله ششم سراسری گاز به پیمان خواهیم رفت.

عراقی همچنی از تکمیل مطالعات ساخت خطوط لوله انتقال گاز نهم و یازدهم سراسری گاز خبر داد و افزود: هدف از ساخت خط لوله نهم سراسری صادرات گاز است.

عباسعلی جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیمانکار ساخت این دو خط لوله بزرگ نفتی کشور را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عنوان کرد و یادآور شده بود: با توجه به تاخیرهای پیمانکار، امکان لغو قرارداد قرارگاه خاتم الانبیا وجود دارد.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ مذاکرات شرکت ملی گاز و قرارگاه خاتم الانبیا برای امضای قرارداد ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری(خط لوله صادرات گاز به اروپا) به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و به صورت ترک تشریفات انجام شده بود.

از این رو پس از واگذاری ساخت خط لوله صادراتی گاز ایران به پاکستان(خط لوله هفتم سراسری)، مذاکرات شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای نهایی کردن ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری نهایی شد.

در نهایت شرکت ملی گاز ایران و قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت قطعه سوم این خط لوله به طول تقریبی ۶۰۰ کیلومتر از اهواز تا دهگلان کردستان به صورت ترک تشریفات به توافق نهایی دست یافتند.

ارزش تقریبی ساخت این خط لوله صادراتی گاز حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می شد که در صورت توافق دو طرف قرار است قرارداد این طرح گازی به روش EPCF امضا شود.

همچنین در مسیر قطعه سوم خط لوله ششم سراسری ساخت ۷ تاسیسات تقویت فشار گاز پیش بینی شده است که با تکمیل ساخت کل این خط لوله امکان انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.