به گزارش افکارنیوز، اولین ها همیشه ماندگار اند لااقل در تاریخ و ذهن ها. اولین ها لزوما بهترین ها نیستند اما آنچه انکار ناپذیر است آن است که اولین ها پیش از سایرین به اهمیت یک موضوع پی برده اند. بانکداری الکترونیک هم برای خود پیشتازانی داشته چه در ایران و چه درعرصه جهانی که شناخت آنها خالی از لطف نخواهد بود.

عابر بانک عزیز!

پس از جنگ، شرکت ایران ارقام به سفارش یکی از بانک‌ها یکسری دستگاه خودپرداز خریداری و به ایران وارد کرد اما به علت انجام نشدن معامله با بانک متقاضی، این دستگاه‌ها را به بانک سپه تحویل داد.

در سال ۷۰ حدود ۵۰دستگاه خودپرداز به عنوان اولین سری دستگاه‌های خودپرداز توسط بانک سپه نصب شد و از آن پس این دستگاه‌ها به عابربانک‌ها معروف شدند.

دومین سری از خودپردازها را شرکت خدمات انفورماتیک به سفارش بانک ملی تامین کرد.

خاطرات ما از نخستین عابر بانک ها چندان هم شیرین نیست صف های طولانی و سردرگمی از یک سو و ترس این که این جعبه جادو پول مان را برای خودش نگه دارد!!!

این تصویر اغراق آمیز برخورد ابتدایی ما و خودپرازهایی است که این روزها در هر کوی و برزنی نصب شده اند. در دوره ای که اعطای مجوز بانک به طرز شگفت آوری راحت شده بود حتی برخی می گفتند به زودی تعداد عابر بانک ها از صاحبان کارت ها هم بیشتر می شود!!!

کارت خوان های کوچک

سال ۷۲ سال تاسیس اولین فروشگاه شهروند بود که در میدان آرژانتین افتتاح شد.
این فروشگاه به اولین دستگاه پایانه فروش POS مجهز بود.

آن روزها واریز وجه به صورت آنی انجام نمی گرفت بنابراین صاحبان مشاغل چندان به نصب و راه اندازی کارت خوان در مغازه ها، فروشگاه و شرکتشان علاقه ای نشان نمی دادند مردم ها در استفاده از آنها مردد بودند.

بانک ها دست به کار شدند و با تعیین جوایز رنگارنگ تلاش می کردند مردم را به استفاده از دستگاه های POS تشویق کنند.

این روزها اما کمتر کسی پیدا می شود که در استفاده از کارت خوان به خودش تردید راه بدهد.

کارت بانک

اولین کارت‌های امروزی را بانک سپه به متقاضیان ارائه داد.

ثمين، امين و كارآ كارت به عنوان اولين كارتهاي بانكي نيز كارت را به مردم شناساندند. عملا تا سال ۸۰ هيچ كاري نشد كل كارتها به ۳ميليون كارت رسيد. اما از سال ۸۱ به بعد و با ورود بانكهاي خصوصي به عرصه بانكداري كشور و راهاندازي شبكه شتاب، بانكداري الكترونيك نيز گسترش يافت.