ورود شرکت های کوچک به بازار سرمایه

به گزارش افکارنیوز،رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز یکشنبه در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی با بیان مطلب فوق گفت: هم اکنون ۴ بورس، اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در بازار سرمایه فعال هستند.

دکتر علی صالح آبادی با اشاره به اینکه ظرفیت های بازار سرمایه افزایش یافته است، تصریح کرد، امسال، سالی استثنایی از نظر شاخص های عملکردی برای بازار سرمایه بود به طوریکه ارزش معاملات بورس اوراق بهادار از ابتدای سال به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات فرابورس از ابتدای سال ۲۶ هزار میلیارد تومان، بورس کالا ۵۶ هزار میلیارد تومان و بورس انرژی ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین از ابتدای سال تاکنون، ارزش معاملاتبورسهای کشور به ۱۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه با توسعه بازار سرمایه، تأمین مالی راحت تر انجام می شود، گفت: امسال در بازار اولیه ۲۰ هزار میلیارد تومان و در بازار ثانویه ۳۸ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام شده است. در حالی که سال گذشته این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که این ارقام حاکی از رشد تأمین مالی در بازار سرمایه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های بومی اقتصاد ملی بیشتر توجه کرده و از ظرفیت های خالی بهره برداری کنیم.

توسعه بازار سرمایه با توجه به اقتصاد دانش بنیان

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به موضوع اقتصاد دانش بنیان گفت: درسیاست های اقتصاد مقاومتی توجه به اقتصاد دانش بنیان مورد تأکید قرار گرفته که بانک ملت و تأمین سرمایه بانک ملت در این زمینه پیش گام هستند.

صالح آبادی با اشاره به ارتباط دانشگاه با صنعت و سازو کار عملی شدن آن اظهار داشت: یکی از اقدامات در بازار سرمایه، راه اندازی بازار دارایی های فکری است که به زودی این بازار در فرابورس فعالیت خود را آغاز می کند.

وی توضیح داد: بسیاری از مخترعان به ویژه در دانشکده های فنی، اختراعات و نوآوری های جدیدی دارند اما برای تجاری سازی آن نیازمند تأمین مالی هستند و اقتصاد دانش بنیان به این موضوع کمک می کند.

بازار سرمایه جایی است که عرضه و تقاضا وجود دارد و با درنظر گرفتن مفهوم بازار عرضه کننده، ایده و متقاضیان آن می توانند به فعالیت در بورس ایده بپردازند.

صالح آبادی در خصوص سازو کار این بورس گفت: برای اجرایی شدن این بازار تجربه سایر کشورها بررسی شد و صاحبان ایده، ایده های خود را در فرابورس عرضه می کنند یا به صاحب بنگاه می فروشند یا با وی مشارکت می کنند که این امر به نوآوری های جدید کمک می کند و راه را برای جذب نخبگان، اختراعات و اکتشافات جدید باز می کند.

رییس سازمان بورس و اوارق بهادار صندوق های VC برای تامین مالی پروژه های مخاطره آمیز را یکی از برنامه های آینده فرابورس عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه در این زمینه به تأمین مالی اقتصاد دانش بنیان کمک می کند.

وی به ایجاد امکان معاملات برند در فرابورس اشاره کرد و یادآور شد: در بسیاری از بورس های جهان این مقوله مورد توجه قرار گرفته اما در اقتصاد ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است، برای مثال بسیاری از فست فودها، هتل های بین المللی یا شرکت های آی تی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان هستند در حالیکه در بورس ایران فقط در حوزه خدمات، بانک ها، بیمه ها، همراه اول و مخابرات فعال هستند و مابقی شرکت ها تولیدی بوده و لزوماً دانش بنیان نیستند.

سخنگوی سازمان بورس خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در حوزه هایی که دانش فنی بالایی می خواهد، مبتنی بر یک دارایی فکری است و باید در بازار سرمایه بیشتر به این موضوع توجه شود. چنانچه بخواهیم بازار سرمایه در سالهای آتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان شود باید به این موارد توجه شود برای این منظور هم باید به بازار اولیه و ثانویه که مکمل هم هستند همزمان توجه کرد و برای این منظور سیاست سازمان بورس توسعه متوازن هر دو بازار است. در این راستا چهار مقوله تأمین مالی، پوشش ریسک، شفافیت و نقدشوندگی در کنار هم مورد توجه قرار داده شده است.

ورود شرکت های کوچک به بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکت های کوچک هم می توانند وارد بازار فرابورس شوند، تأکید کرد: این بازار بسیار متنوع و منعطف است و می توان بازارهای جدید را در آن ایجاد کرد درعین حال بازار دوم فرابورس امکان جذب شرکتهای کوچک را دارد و تقاضا به حدی بالاست که کمیته های فرعی برای بررسی شرایط و تسریع در پذیرش شرکت ها ایجاد شده است.

صالح آبادی به طراحی ابزارهای متنوع دیگر در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام هم اکنون طراحی شده و امیدواریم از آن استقبال شود همچنین طراحی صندوق های پروژه به اتمام رسیده و سال آینده وارد بازار می شوند.

وی با اشاره به طراحی انواع صکوک، گفت: اسناد خزانه اسلامی در بودجه ۹۲ پیش بینی شده و زیرساختهای آن در بازار سرمایه فراهم است به طوریکه سازمان بورس آمادگی دارد تا پیش از سال جدید این اوراق را منتشر کند البته انتشار ۳ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی در بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده و امید می رود که در سال آینده منتشر شود.

رییس سازمان بورس توضیح داد: این اوراق نرخ سود مشخص ندارد و صرفاً قیمت سررسید قابل پرداخت است.

استقبال از سرمایه گذاری خارجی

وی با اشاره به شرایط مناسب کشور تصریح کرد: سرمایه گذاران خارجی هم اکنون مترصد ورود به کشور بوده و این هم ظرفیت جدیدی است که شرکت های خصوصی باید از آن استفاده کنند. سازمان بورس نیز تسهیل کننده این فرآیند است به علاوه باید در این مسیر از تکنولوژی شرکت های خارجی نیز استفاده شود.