به گزارش افکارنیوز، محمد‌رضا نعمت‌زاده در ششمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران به بانک‌ها متکی است، اظهار داشت: باید منابع و روش‌های دیگری برای توسعه اقتصاد طراحی شود.

وی افزود: برخی می گویند باید به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم در حالی که بنده فکر می‌کنم این حرف به نوعی فرار از مسئولیت محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای توسعه طرح‌های پتروشیمی در دورانی که بنده مسئولیت داشتم ۱۲ میلیارد دلار تشکیلات از طریق بانک‌های خارجی به وسیله بانک ملت تامین شد که این مسئله نشان می‌دهد باید بانک‌ها را در حوزه تامین مالی درگیر کرد.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که باید برای توسعه نظام تامین مالی انجام دهیم افزایش سرمایه بانک‌ها اعم از دولتی و خصوصی است.

نعمت زاده تصریح کرد: اقدام دیگری که باید صورت گیرد اجازه فعالیت بانک‌های خارجی در کشور است که متاسفانه هنوز نسبت به این کار موضع منفی وجود دارد.

وی تصریح کرد: هیچ مشکل قانونی و حتی قانون اساسی نسبت به ورود بانک‌های خارجی به ایران نیست و تنها مانع ذهنیت‌ها است، بنده معتقدم اگر اجازه ندهیم بانک‌های خارجی به ایران بیایند اقدام بسیار اشتباهی انجام داده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در گذشته و قبل از تحریم بانک‌ها از خطوط اعتباری خارجی برای تامین مالی استفاده می‌کردند، افزود: اگر بانک‌ها رایزنی و پیگیری خود را انجام دهند می‌توانند سطح اعتباری دریافت کرده و برای کمک به توسعه صنعت استفاده کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: فاینانس روش دیگری است که از کانال بانک‌ها انجام می‌شود و باز با تنگ نظری‌هایی که وجود دارد قفل‌هایی به این نوع روش تامین مالی زده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روش‌های متعددی برای تامین مالی در جهان طراحی شده است، گفت: بانک‌ها می‌توانند با استفاده از تجربیات کشورها این طراحی‌های جدید مالی را فرا گرفته و آن را اجرایی کنند.

نعمت زاده با اشاره به همکاری آغاز شده بین برخی بانک‌های داخلی با ۶-۷ بانک خارجی برای تامین مالی در ایران گفت: بنده شبانه‌روز پیگیر اجرایی شدن این کار هستم و آقای سیف هم با حضور در ژنو توانست گام مثبتی را برای بهبود سطح همکاری بانک‌های خارجی با داخلی‌ها فراهم کنند.

وی به بانکها توصیه کرد هرچه زودتر خودشان راسا برای ارتباطگیری با بانکهای خارجی به منظور تامین مالی اقدام کنند تا هرچه زودتر راههای بهبود ارتباط بین بانکهای ایرانی و خارجی فراهم شود.