سرایت نگرانی های کریمه به بازار مسکو

به گزارش افکارنیوز،بالا گرفتن احتمال تصرف اوکراین توسط روسیه، بازار بورس مسکو را دگرگون کرده است.

شاخص های بازار مسکو در سقوطی سنگین و نادر گرفتار شدند، سقوطی که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در روسیه بی همتاست.

بر اساس این گزارش، افت قیمتسهامشرکت گازپروم روسیه یکی از مهم ترین و بزرگ ترین شرکت های بازار مسکو به بیش از ۱۱ درصد رسید در حالی که، روبل، واحد پولی این کشور نیز افت زیادی در قیاس با دلار و یورو داشته است.

سخنگوی بورس مسکو در این خصوص اظهار داشت: طبیعی است که سرمایه گذاران با توجه به اتفاقاتی که شنبه و یکشنبه افتاده است، تصمیم می گیرند و امکان نداشت که از کنار این مساله براحتی عبور کنند. این موضوع روبل، واحد پولی روسیه را تحت تاثیر قرار میدهد و همزمان روبل ارزش خود را در بازار ارز مسکو و در مقابل یورو و دلار از دست خواهد داد.

بر این اساس، کاهش بی اندازه ارزش روبل و شاخص های بازار مسکو نشان از نزول شاخص های اقتصادی روسیه را می دهد. با وجودی که بانک مرکزی روسیه پول زیادی را برای تقویت روبل به بازار تزریق کرده است اما واحد ارزی روسیه یک درصد از ارزش خود را نسبت به دلار و یورو از دست داده است.

این در حالی است که، بانک مرکزی روسیه نزدیک به ده میلیارد دلار صبح دوشنبه برای کمک به اقتصاد این کشور در بازار تزریق کرده است اما در حالی که تنش ها بین روسیه و اوکراین شدت گرفته و بوی جنگ می گیرد، بعید است که رکود بی سابقه شاخص های بورس بازگشت معجزه آسایی را در روزهای آینده تجربه کند.

در این بین، در اوکراین، نظامیان روسی همچنان بر منطقه کریمه،، مسلط هستند و گزارش‌های خبری حاکی از محاصره واحدهای نظامی اوکراین توسط نظامیان روسی و اصرار آنها برای خلع سلاح نظامیان اوکراینی مستقر در کریمه است.

براساس توافق بین اوکراین و روسیه، هر دو کشور دارای پایگاه‌های دریایی در کریمه هستند اما از هفته گذشته، دولت روسیه با اعلام اینکه جان روس‌های ساکن کریمه در خطر است، این بخش از خاک اوکراین را عملا تحت تسلط نظامی خود گرفته است.

روز گذشته، نماینده روسیه در سازمان ملل در توجیه دخالت نظامی کشورش در اوکراین گفت که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین، در نامه‌ای به رئیس جمهوری روسیه خواستار مداخله نظامی در اوکراین شده بود.

کریمه، با نام رسمی جمهوری خودمختار کریمه، شبه‌جزیره‌ای در شمال ساحل دریای سیاه است. این منطقه بخشی از خاک اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه‌ای خودمختار محسوب می‌شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل بوده و رئیس دولت نیز عضو هیئت وزیران اواکرین است.

در جریان بحران کریمه(۲۰۱۴)، سرگئی آکسینوف در نشست اضطراری پارلمان کریمه به عنوان نخست‌وزیر جمهوری خودمختار کریمه انتخاب شد.

آکسینوف که به جناح هوادار روسیه تعلق دارد، بلافاصله اعلام کرد که دولت جدید اوکراین را که در پی انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین بر سر کار آمده قبول ندارد و تمام نیروهای نظامی و امنیتی شبه جزیره فقط بایستی از دولت کریمه دستور بگیرند و از روسیه «برای حفظ صلح و آرامش» درخواست کمک کرد.

در روز ۲۸ فوریه نیروهای نظامی ارتش روسیه ایستگاه‌ها، فرودگاه‌ها و ساختمان‌های مهم را به تصرف خود درآوردند.

در روز یکم مارس اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین صدارت آکسینوف را بی‌اعتبار و غیرقانونی و حضور نیروهای روسی را تجاوز به خاک اوکراین اعلام کرده است اما وزیرخارجه روسیه اعلام کرده که که تحرکات نظامی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه کاملا مطابق با توافق نامه‌های اصولی روسیه و اوکراین است.

در روز یکم مارس پارلمان روسیه هم به نخست‌وزیر ولادیمیر پوتین اجازه داد تا از نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده کند.

در پی این تحولات بیشتر نیروهای نظامی مستقر در کریمه به مقامات جمهوری کریمه اعلام وفاداری کردند. از جمله پایگاه هوایی سواستوپول که ۴۵ جنگنده میگ ۲۹ در آن مستقر است.