به گزارش افکارنیوز،شرکت لوله و ماشین سازی ایران پیش بینیبودجهبرآوردی خود را برای سال مالی ۹۳ با کاهش ۷۷ درصدی نسبت به سال جاری مبلغ ۵۵ ریال اعلام کرده است.

مدیر عامل شرکت لوله و ماشین سازی ایران در این خصوص عنوان کرد: تداوم روند نامناسب فروش داخلی محصولات به دلیل عدم وصول مطالبات از طرف وزارت نیرو به شرکت و عدم توانایی بازپرداخت بدهی ها در کنار عدم تخصیص منابع مالی در بودجه سال آینده کشور می باشد که به نظر می رسد اتفاق خاصی در ۶ ماهه ابتدایی سال آینده هم در این مورد به وقوع نپیوندد. بنابراین با اطلاعاتی که ما از طرح ها و برنامه های وزارت نیرو برای سال آینده در دست داریم. گزارش های پیش بینی سود شرکت لوله و ماشین سازی را ارایه کردیم.

علیرضا مقصودی در خصوص برنامه های شرکت برای مواجه با این وضعیت ابراز داشت: همه کارهای لازم در خصوص کاهش هزینه های شرکت اعم از کاهش نیروی انسانی و سایر مسائل رعایت شده است ولی شرکت با ریسک کاهش نیروی متخصص نیز مواجه گردیده است.

این مقام مسئول در خصوص فروش صادراتی شرکت اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از محصولات تولیدی شرکت به فروش خارجی اختصاص دارد که به کشورهای عراق و قطر صادر می گردد ولی با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص تورم ۲۰ الی ۳۰ درصدی و سیاست دولت برای کاهش نرخ تورم و همین طور کاهش نرخ ارز به نظر می رسد شرکت " فلوله " در این حوزه نیز با مشکل روبه رو گردد.

مدیر عامل " فلوله " پیرامون وضعیت رقابتی شرکت اظهار داشت: کیفیت محصولات تولیدی شرکت لوله و ماشین سازی در بازارهای بین المللی پذیرفته شده است و تقاضا برای آن وجود دارد ولی مشکل اصلی کاهش نرخ ارز می باشد که به حفظ قدرت رقابتی ما در قیمت گذاری صدمه وارد می کند.

بنابراین در حال حاضر مجموعه شرایط اقتصادی کشور به صورتی است که به شرکت های تولیدکننده اجازه بهره برداری از امکانات را نمی دهد.

وی افزود: محصولات تولیدی توسط شرکت " فلوله " ارزبری بسیار پایینی دارد و از تکنولوژی داخلی و نیروی متخصص بهره می گیرد.

ولی با ریسک هایی که سرمایه گذار خارجی برای خرید مواجه است شاهد سخت شدن شرایط فروش خارجی می باشیم.

مقصودی پیرامون تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت عنوان کرد: عدم پرداخت مطالبات شرکت از طرف وزارت نیرو به عنوان خریدار تولیدات شرکت به دلیل کاهش و یا توقف برخی پروژه های عمرانی منجر به کاهش نقدینگی لازم برای تهیه مواد اولیه مصرفی شرکت گردیده است. بنابراین به دلیل عدم توانایی در تأمین مواد مصرفی به طور کامل روند تولید محصولات مناسب نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت می باشد و اکثر طرح های شرکت در حال توقف به سر می برد.

مدیر عامل " فلوله " با اشاره به توقف کامل خط تولید قطعات پرسی خودرو ابراز داشت: به دلیل زیان عملیاتی اکثر شرکت های خودروساز و مشکلات زیادی که این صنعت با آن رو به رو است تصمیم به تعطیلی و توقف کامل خط تولید قطعات پرسی این صنعت گرفتیم بنابراین کلیه ماشین آلات به همراه قالب های آنها را شرکت فروخته است و هیچگونه تصمیمی برای برگشت به نوع تولیدات ندارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت کارخانه شماره ۳ شمس آباد گفت: بخش اصلی این کارخانه از سال ۸۸ به بهره برداری رسیده ولی به دلیل مشکلات نقدینگی فعلاً با تمام توان فعالیت ندارد و شرکت در نظر دارد با افزایش نقدینگی و افزایش سرمایه در سال های آتی این کارخانه را که مشغول تولید سفارشات خارجی شرکت می باشد را به بهره برداری صد درصدی بر ساند.

در خاتمه علیرضا مقصودی به تأثیر نرخ ارز بر شرکت اشاره کرد بیان داشت: اگر نرخ ارز معادل نرخ تورم در کشور تغییر نکند همین مقدار کم صادرات غیر نفتی کشور هم با مشکل مواجه خواهد شد چراکه سبد کالاهای مصرفی شرکت های صادر کننده از افزایش ۶۰ درصدی برخوردار بوده اند ولی در مقابل نرخ تسعیر ارز این شرکت ها با کاهش ۱۰ درصدی رو به رو گردیده که باعث کاهش منابع مالی و قدرت رقابتی شرکت های صادرکننده می گردد این در حالی است که هیچ یک از صحبت های مطرح شده جهت حمایت از تولیدکننده های داخلی به مرحله عمل نزدیک نگردیده است.