اعتباردهی به کارگزاران روند منفی بازار سهام را مهار کرد

به گزارش افکارنیوز،یک تحلیل‌گر بازار سهام مکانیزم اخیر سازمان بورس برای اعتبار دهی به کارگزاران را بهترین اقدام برای مهار روند منفی شاخص ارزیابی و پیش‌بینی کرد بازار سهام در روزهای آینده روند مثبت خود را پی بگیرد.

محمد خزلی خرازی که در خصوص دلیل نوسانات اخیر بازارسهامپرسید، اظهار داشت: سازمان بورس و شورای بورس به عنوان دو رکن مهم می‌توانند سیاست‌های تنظیم بازار را تدوین و اجرا کنند.

وی با اشاره به تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر اینکه کارگزاران می‌توانند ۱۰ برابر حقوق صاحبان سهام به مشتریان خود اعتبار دهند، تصریح کرد: این یکی از بهترین مکانیزم‌هایی بود که منجر به تغییر رویه منفی بازار در روزهای اخیر شد و پیش‌بینی می‌شود با عملیاتی شدن آن طی روزهای آینده روند مثبت بازار ادامه پیدا کند.

این کارگزار بازار سرمایه توضیح داد: وقتی طرف عرضه سهام در بازار تقویت می‌شود، نگرانی در بازار برای سقوط وجود دارد و مسئولان با اعتبار دادن و تامین خطوط اعتباری بانک‌ها به سهامداران کمک کرده و طرف تقاضا را تشدید می‌کنند. این بهترین مکانیزمی بود که برای تنظیم بازار تصمیم به آن گرفته شد.

خزلی ادامه داد: این وضعیت باعثشد بازار ما دیروز و امروز مثبت شود و طی روزهای آینده نیز به این روند ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شاخص بازار سهام به سرعت بالا می‌رود، همه فعالان بازار اعم از مسئولان، کارگزاران، سهامداران و خبرنگاران خوشحالند اما وقتی ظرف دو ماه شاخص ۱۲ هزار واحد افت می‌کند همه توقع دارند مکانیزم‌هایی وضع شود که جلوی حرکت منفی بازار را بگیرد.

خزلی گفت: این در حالی است که ما در زمان رشد باید طرف عرضه سهام را تقویت می‌کردیم یعنی سازمان خصوصی سهم عرضه می‌کرد و یا با افزایش سرمایه و پذیره‌نویسی سهم جدید وارد بازار می‌شد، حال آنکه پول‌های وارد شده به بازار صرف خرید سهام موجود بازار شد.

وی ادامه داد: حال که بازار به دلیل نگرانی برخی از سهامداران و یا هر عامل دیگری در حال ریزش است باید طرف تقاضا را تشدید کرد.

خزلی در پاسخ به این پرسش که دلیل ریزش بازار در روزهای اخیر چه بود گفت: بازاری که ظرف ۹ ماه ۱۳۰ درصد رشد می‌کند انتظار ریزش آن را دارند و برای این ریزش نیز دنبال بهانه می‌گردند. از بحثبودجه، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بهره مالکانه معادن گرفته تا اخیرا جنگ روسیه در کریمه. فعالان بازار برای بالا بردن بهانه دارند و برای خروج از بازار هم ذهن‌ها می‌تواند بهانه بتراشد.

وی ادامه داد: سیاستگذاران در این مواقع به جای دستکاری بازار با بستن نمادها و اعمال محدودیت در معاملات که بازار را از مسیر اصلی خود یعنی آزادی معاملات خارج می‌کند باید اقدام به سیاستگذاری‌های صحیح کنند.

خزلی ادامه داد: ما در بحران سال ۲۰۰۸ غرب دیدیم که بانک مرکزی اروپا و آمریکا خطوط اعتباری را در اختیار بانک‌ها برای تزریق به بازار سهام قرار دادند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در این شرایط هماهنگی بورس و بانکها میتواند موثر باشد و بانکها در این مواقع با خطوط اعتباری خود می توانند از بازار سهام حمایت کنند