این درحالی است که بی سامانی و التهاب در بازار پولی و مالی آن هم در سال جهاد اقتصادی نه تنها زیبنده نظام نیست که بسیار مایه تاسف و تاثر است . خیابانهای تهران و کلان شهرها شاهد صف های طولانی و خیابان خوابی متقاضیان دریافت دلار همانند صف های طولانی دوران جنگ برای دریافت اجناس کوپنی هست.

به گزارش آخرین نیوز، ناکامی مدیران بانکی در مقابله با تقاضای شدید و عطش خرید دلار و محدودیت عرضه با ایجاد فاصله ۱۳۰ تا ۱۵۰ تومانی نرخ دولتی با نرخ آزاد دلار، بازار ارز را حبابی کرد و موجب سرگردانی مردم، مسافران و کارافرینان و فعالان عرصه اقتصادی کشور گردیده است.
در روزهای اخیر قیمت دلار و یورو در کشور دو نرخی شده است و هر چند تلاش می شود با تقویت عرضه از طریق شعب بانک ها و صرافی ها این قیمت ها را به یکدیگر نزدیک شود اما عرضه محدود ارز امروز این حباب را بیشتر نمایان کرده است. در این شرایط واسطه ها و برخی ازصرافی ها به اختلاف قیمت ارز دولتی با ازاد بیشتر کمک می کنند.
در چنین شرایطی مسافرانی که با مدارک سفر می توانند حداکثر دو هزار دلار یا یورو با قیمت دولتی خریداری کنند اسیر دست صرافی ها و واسطه ها شده اند و به ناچار کسانیکه تاریخ پروازشان نزدیک است باید ارز را با نرخ های بالاتر خریداری کنند.

در آشفته بازار ارز واسطه، صرافی و صرافی هم شعب عرضه کننده ارز را مقصر می دانند بدون انکه سهمی از این اشفتگی را که بانک مرکزی شرایط انرا فراهم کرده است، بپذیرند. در حالی رئیس بانک مرکزی دو روز گذشته از عرضه نامحدود ارز مسافرتی از روز شنبه خبر داده بود که امروز هر دلار در شعب بانکی و صرافی ها ۱۰۶۰ تومان و یورو هم ۱۴۹۵ تومان عرضه شد اما همین ارزها در بازار ازاد ۱۱۹۰ و ۱۷۰۰ تومان فروخته شد.

ظاهرا ارز وعده داده شده مسافرتی در اختیار برخی از بانک ها قرار نگرفت و زمینه دلال بازی را برای سفته بازی و سوق بیشتر نقدینگی به سمت بازار ارز فراهم کرده است.
هر چند محمود بهمنی دلیل نوسانات بازار ارز را تقاضای کاذب ناشی از گران شدن سکه پس از اجرای مالیات برارزش افزوده، دانسته اما سئوال اینجاست که ایا بانک مرکزی نمی توانست با ترزیق بموقع و به میزان تقاضا تاحدودی به تعادل بازار ارز کمک کند. با همه شرایطی که برای بازر ارز ایجاد شده است، آیا بانک مرکزی از فردا برای تعادل بازار به وعده خود عمل خواهد کرد.

به نظر می رسد مدیران اقتصادی کشور هم بعنوان متولیان ساماندهی بازار پولی و مالی امورات را رها کرده همانند بسیاری از سیاسیون و جریان های سیاسی و باندی درگیر بحثجن و رمالی گشته و بشدت در این حوزه سرگرم هستند چرا که بی سامانی و التهاب در بازار پولی و مالی آن هم در سال جهاد اقتصادی نه تنها زیبنده نظام نیست که بسیار مایه تاسف و تاثر است چرا که خیابانهای تهران و کلان شهرها شاهد صف های طولانی و خیابان خوابی متقاضیان دریافت دلار همانند صف های طولانی دوران جنگ برای دریافت اجناس کوپنی هست.

فرودگاه بین المللی تهران به عنوان محل پروازهای خارجی با بی نظمی گسترده ای در زمینه عرضه دلار و مبادله آن با ریال ایران روبه روست. در حالی که مسافران عازم خارج کشور به امید تهیه در ارز مورد نیاز خود راهی فرودگاه امام می شوند تا بعد از خرید دلار سفر خود را آغاز کنند، با صرافی هایی مواجه می شوند که در بسیاری از اوقات دلار ندارند. همچنین شعبه های بانک مستقر در این پایانه نیز با ازدحام مسافران و محدودیت عرضه مواجهند..

همچنین مراکز عرضه دلار نیز هر از چندگاهی اعلام می کنند که موجودی دلار آن ها تمام شده و منتظر دریافت دلار هستند و این انتظار ممکن است ساعت ها طول کشد. این درحالی است که بسیاری از مسافران بعد از خروج از کشور در اغلب نقاط دنیا، امکان تبدیل ریال به ارزهای دیگر را نخواهند داشت. در چنین وضعیتی برخی از مسافران که از دریافت دلار ناامید می شوند، در همان محل فرودگاه سعی می کنند به مبادله پول خود با ارزهایی به غیر از دلار کنند به امید اینکه در کشورهای دیگر دوباره بتوانند این ارزها را با دلار مبادله کنند که قطعا متحمل ضرر خواهند شد.

همچنین براساس مقرارات اعمال شده در فرودگاه امام خمینی انتقال بیش از پنج هزار دلار توسط مسافران ممنوع اعلام شده است. گفتنی است هم اکنون شعبه های بانک و صرافی ها مبادله دلار با ریال ایران را منوط به ارائه اصل گذرنامه به علاوه کپی آن و اصل بلیت به علاوه کپی می کنند. صرافی ها و بانک ها همچنین پس از ارائه دلار، گذرنامه و بلیت را مهر می زنند تا مانع از دریافت دوباره دلار توسط افراد شوند. سقف ارائه دلار نیز برای مسافران دو هزار دلار اعلام شده است هر چند بعضاً حداکثر ۵۰۰ دلار به هر فرد ارائه می شود.