تهران امروز: درآمد اوراق مشاركت پارس جنوبي در جايي به غير از پارس جنوبي هزينه ميشود. اين خبر به سرعت پيچيد. با توجه به اهميت خبر كمي باور آن دشوار بود. اخبار حاكي از آن بود كه اين تخلف طي گزارشي به دست كميسيون انرژي مجلس رسيده است.

کمیسیون نیز پس از قرائت و تایید آن، گزارشی را برای پاسخگویی به مسئولان ارجاع داده و هم‌اکنون نیز منتظر جواب است. اما این پاسخگویی چقدر طول بکشد هنوز معلوم نیست. از اهمیت پارس جنوبی همین بس که بگوییم رهبر معظم انقلاب در میانه‌های عید(۷/۱ / ۹۰) به این منطقه سفر کرد آن هم در سالی که سال «جهاد اقتصادی» نامیده شد. همین سفر نشان از اهمیت عسلویه و پارس جنوبی دارد. در همین زمینه سید عماد حسینی نماینده قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با تهران امروز گفت: چندی پیش گزارشی از نحوه عملکرد و هزینه کرد بودجه در پارس جنوبی به دست کمیسیون انرژی مجلس رسید که نشان می‌داد، درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی در محلی غیر از موضوع(پروژه‌های پارس جنوبی) هزینه شده است. سخنگوی کمیسیون انرژی در مورد منبع این گزارش گفت: منابع این گزارش یکی ا زمنابع معتبر و قابل استناد برای مجلس است که لزومی ندارد نام آن افشا شود. اما با بررسی این گزارش مشخص شد که این گزارش قابل استناد است. این گزارش به مسئولان مربوطه اطلاع و ارجاع داده شده است اما هنوز از تایید یا رد آن خبری داده نشده است. امیدواریم که هر چه زودتر پاسخ این گزارش از طرف این مسئولان برای مجلس ارسال شود. وی افزود: ‌قرار است به زودی پس از بازدید کمیسیون انرژی از پالایشگاه آبادان، برای بازدید از پارس جنوبی به این منطقه سفر کند.

در همین حال یک منبع آگاه در پارس جنوبی در مورد اوراق مشارکت پارس جنوبی گفت: ‌ در چند سال اخیر، یعنی حداقل در سه سال اخیر سه بار اوراق مشارکت برای پارس جنوبی منتشر شده است. یک بار نزدیک به ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود که خود شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با همکاری شرکت نفت آن را طراحی کرده و در بانک‌های داخلی به فروش رساند. دیگری اوراق مشارکت ارزی بود که یک میلیارد دلار بود و با همکاری بانک مرکزی در بانک‌های خارج از کشور عرضه شد و سومین دوره که همین اواخر بود متاسفانه استقبال زیادی از آن نشد که ۳۰۰ میلیارد تومان بود. همه این اوراق توسط شرکت نفت و گاز پارس با همراهی وزارت نفت منتشر و به فروش رسید. البته باید توجه داشت در حال حاضر پارس جنوبی تشنه سرمایه‌گذاری است و نیاز مبرمی به پول برای پیشبرد پروژه‌ها دارد. سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه شد در حالیکه باید حداقل ۱۵ میلیارد دلار هزینه می‌شد. حال این مشکل هم به آن اضافه شده است!

در اهمیت این منطقه باید گفت؛ پارس جنوبی یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیا به حساب می‌آید و به گفته موسی سوری مدیرعامل نفت و گاز پارس ارزش تولیدات پارس جنوبی، سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است. تاخیر در برداشت از این میدان باعثمی‌شود تا دامنه مرزی خود را از دست بدهیم و در نخستین واکنش این تاخیر با افت تولید محصول با ارزش میعانات گازی مواجه شویم و لازم است برای به دست آوردن دانش کاربردی جهاد فنی و تامین اعتبار، جهاد مالی داشته باشیم. پارس جنوبی طی ۸ تا ۱۰ سال گذشته روزهای پر فراز ونشیبی را پشت سر گذاشته است. در چند سال اخیر نیز به دلیل محدودیت‌های موجود و خروج شرکت‌های مهمی چون توتال، شل، رپسول، انی، آجیپ و… که از حرفه‌ای‌های حفاری و اکتشاف نفت هستند پارس جنوبی متاسفانه آن طور که باید و شاید نتوانسته در جایگاه خود باشد و ایران نیز نتوانسته به طور کامل از این میدان همپای طرف قطری گاز برداشت کند.

ميدان گازي پارس جنوبي (در قطر: گنبد شمالي) بزرگترين ميدان گازي جهان است كه در خليج فارس و در آبهاي سرزميني ايران و قطر واقع شدهاست. اين ميدان گازي بين ايران و قطر مشترك بوده و در كشور قطر ميدان گازي گنبد شمالي نام دارد. گفتهميشود در صورت برداشت كامل گاز اين ميدان، انرژي ۱۰ سال كل ساكنان كره زمين تامين ميگردد. به گفته مسئولان، قطر تاكنون با ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايهگذاري در صنايع نفت و گاز خود از سال ۱۹۸۸(پايان جنگ ايران و عراق) توانسته است از پارس جنوبي (گنبد شمالي قطر) به عنوان بزرگترين ميدان گازي جهان، برداشت كند. اما ايران با سرمايهگذاري ۴۰ تا ۷۰ (بهترين ميزان)ميليارد دلاري در پارس جنوبي و عسلويه فاصله زيادي تا ميزان برداشت قطريها دارد.