یک مقام آمریکایی: بابک زنجانی عجول و بی پروا بود!
گروه بین الملل -

این شبیه به یک اتاق جنگ مدرن است. ساعت های روی دیوار، زمان را به وقت کابل، تهران و بوگوتا نمایش می دهند. چهره افرادی که دور میز کنفرانس نشسته اند، همه جوان هستند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از رویترز، نشست صبحگانه اخیر، در درون وزارت خزانه داری برگزار شده است و نه پنتاگون. سلاح های موجود، پهپادها یا موشک ها نیستند، سلاح ها تحریم اقتصادی هستند که منافع اقتصادی رقبای آمریکا را نشانه می رود.

قبل از اینکه بحثآغاز شود، آدام زوبین از تیم خود برای تحمل بیخوابی در زمان وضع تحریم علیه مقامات روسی و مشاوران پوتین تشکر کرد. با تحریم روسیه، اوباما یک روند را تقویت کرد: او و قبل از آن، جورج دبلیو بوش، جنگ اقتصادی را به جای جنگ نظامی پایه ریزی کردند؛ در بحران های کره شمالی تا ایران و سوریه.

وزارت خزانه داری همراه با کنگره آمریکا و متحدان اروپایی، بسیاری از منتقدان را که بر شکست تحریم ها علیه ایران تاکید داشته اند، ساکت کرده است. تحریم های نفتی و مالی ایران را به سمت مذاکرات هسته ای کشانده است. با اینحال مقامات کنونی و سابق ایالات متحده آمریکا می گویند که به لطف موفقیت ایران، آمریکا هم اکنون با دو چالش بسیار مهم در جنگ اقتصادی روبرو شده است.

سال ها طول کشید تا واشنگتن بتواند اجماع بین المللی را برای به دست آوردن اجماع بین المللی برای تحریم اصادرات نفت ایران به دست آورد و تحریم ها نیز در چند مرحله اعمال شد. به اذعان مقامات، اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، پاداش دادن به ایران با برداشتن تور ضخیم تحریم ها بسیار پیچیده تر خواهد شد.

برخی از مقامات سابق نیز پیش بینی می کنند ایالات متحده آمریکا با تسلط بر سیستم مالی جهانی و مجازات مخالفان خود از این طریق، مورد تحریم و حمله اقتصادی کشورهای دیگر از قبیل روسیه و چین قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، پس از توافق ایران و ۵ + ۱ در پاییز سال گذشته، یک شرکت ژاپنی به اتهام همکاری با ایران مجازات شد. به گفته یک مقام مسئول، رقم این قرارداد این شرکت با ایران چندان زیاد نبود اما با اینحال موجب خشم دفتر کنترل دارایی های مالی وزارت خزانه داری آمریکا شده بود.

در اواخر سال ۲۰۱۲، دفتر کنترل دارایی های مالی وزارت خزانه داری آمریکا تمرکز خود را بر شکار افرادی قرار داد که به دنبال نقض تحریم ها بودند. یکی از آنها بابک زنجانی بود. بابک زنجانی، تاجر بلندپرواز ایرانی، دارای ۶۵ شرکت به هم پیوسته که دامنه آنها از ترکیه تا مالزی گسترده شده بود. دولت آمریکا او را به فروش پنهانی نفت ایران و نقض تحریم ها متهم کرده است.

بابک زنجانی در ساختار کسب و کار خود یک پرچم قرمز را برافراشت: یک شرکت آرایشی ترکیه ای، متعلق به یک موسسه مالی تاجیک که آن هم به نوبه خود متعلق به یک بانک اسلامی در مالزی بود.

آدام زوبین، مدیر اداره کنترل و ارزیابی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا می گوید: «زنجانی عجول و بی پروا بود…ولی در نهایت نتوانست بدرخشد.» زنجانی سرانجام در دولت حسن روحانی دستگیر شد.

در توافق کوتاه مدت ایران و ۵ + ۱، گرچه آمریکا متعهد شد تا تحریم های بخش پتروشیمی و فلزات گران بها را برای ۶ماه لغو کند اما این امر به خوبی پیش نرفت.