صندوقی برای نجات بازار

به گزارش افکارنیوز،در این میان رشد سالانه ۱۰۷درصدی ۹۲ جای خود را به زیان ۵/۴درصدی سال جاری داده؛ هرچند روندهای هفته اخیر می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نوید روزهای بهتری را به همراه داشته باشد. رشد شاخص بازار روز گذشته تا یک ساعت مانده به پایان بازار تداوم یافت اما به دنبال آن با اندکی کاهش مواجه شد.

بر این اساس و با توجه به اینکه برخلاف تصور، بانک‌ها تاکنون حمایت چندانی از بازار نکرده‌اند و رشدشاخصبیشتر مدیون سرمایه‌گذاران حقوقی بوده است، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بازار امروز با احتمال کاهش جزئی شاخص مواجه شود.

روز گذشته بازار اوراق بهادار کشور دادوستد بیش از ۵۴۶ میلیون سهم را تجربه کرد که در نتیجه آن، ارزش معاملات این بازار به رقم ۱۹۸۳ میلیارد ریال ارتقا یافت. بازار روز سه‌شنبه شاهد ثبت شاخص ۷۵ هزار و ۷۳۵ واحدی بود که به دنبال رشد حدود ۷۰۰ واحدی آن حاصل شد و موجب شد سرمایه‌گذاران با تجربه بازدهی ۹۳/۰درصدی بازار در مقایسه با روز دوشنبه مواجه شوند. ارزش بازار نیز روز گذشته به ۳۶۹ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با یک ماه اخیر هنوز از ۰۵/۴ درصد کاهش برخوردار است؛ هرچند ارزش بازار در یک سال اخیر از رشدی معادل ۸۴/۸۱ درصد برخوردار بوده است.

از سوی دیگر ارزش کل معاملات روز سه‌شنبه در مقایسه با روز دوشنبه بیش از ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالی که در قیاس با یک ماه قبل به همین میزان کاهش یافته است. براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته نمادهای بانک صادرات، پاکشو، بانک ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس در صدر توجه بازار بودند.

در همین حال نمادهای شبندر، فولاد، وغدیر، پارسان و فخوز بیشترین تاثیر را در روند رشد ۹۳/۰ درصدی شاخص بر عهده داشتند.

از سوی دیگر صنایع خودرو، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای، فلزات اساسی و مالی به عنوان برترین گروه‌های صنعتی بازار شناخته شدند.

از لحاظ تغییر قیمت، نماد فلامی، ونفت، خپارس، کماسه و غشصفا بیشترین افزایش قیمت و نمادهای کپارس، ایران، سخاش، غسالم و خزر بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

براساس این گزارش نمادهای وغدیر، شبندر، رمپنا، پارسان و خساپا بیشترین ارزشمعاملاتبازار را کسب کردند و نمادهای وبصادر، خساپا، خپارس، وغدیر و خودرو توانستند بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهند.

صندوقی برای نجات بازار

در این میان تصمیم اخیر شورای بورس برای حمایت از بازار از طریق تزریق نقدینگی به صندوق توسعه بازار که به نظر می‌رسد از طریق فعالان بازار چه بانک‌ها که طبق جلسه اخیر وزیر اقتصاد با مدیران عامل بانک‌ها، موظف به حمایت از بازار شده‌اند و چه حقوقی‌های بازار، صورت می‌گیرد موضوعی است که این روزها مورد بررسی دقیق‌تر کارشناسان قرار گرفته است. در این رابطه عضو شورای عالی بورس از تجهیز صندوق توسعه بازار سرمایه از سوی بازیگران بزرگ این بازار خبر داده است.

بر این اساس قرار است حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی وارد این صندوق شود که ۵۰ درصد آن توسط بانک‌ها، ۲۰ درصد توسط بیمه‌ها و ۳۰ درصد باقیمانده توسط دیگر فعالان بازار سرمایه تامین خواهد شد.

مصطفی حقیقی مهماندوست همچنین از برقراری تعاملاتی میان دولت و بازار سرمایه به منظور بازگشت رونق به این بازار خبر داده است.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد نرخ سود کاهش یابد، گفت: اگر ابهاماتی که در قانون بودجه و هدفمندی وجود دارد، برطرف شود و سازمان خصوصی‌سازی به کشش بازار در هنگام عرضه‌ها توجه کند، همچنین نرخ ارز تثبیت و آرامش در بازار برقرار شود می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه باشیم.

در این زمینه معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه تجهیز و تقویت منابع در صندوق توسعه، لزوما به معنای تزریق یکباره و بی‌هدف این منابع به بازار سهام نیست، تاکید کرد: وجود یک صندوق توسعه دارای پشتوانه مالی مناسب این اطمینان را برای سهامداران فراهم می‌کند که در شرایطی که بازار بنا به دلایل مختلفی، ازجمله مسائل روانی، از نظر نقدشوندگی دچار مشکل می‌شود، صندوق در جانب تقاضا یا عرضه، در چارچوب راهبردهای تدوین شده برای آن، در بازار ورود پیدا کرده و در جهت تقویت نقدشوندگی بازار اقدام خواهد کرد.

وی در تشریح این موضوع افزود: صندوق سازوکار بازارگردانی را برای کل بازار اجرا می‌کند، به این صورت که زمانی که تقاضا برای خرید سهام زیاد باشد، این صندوق اقدام به عرضه کرده و زمانی که عرضه در بازار زیاد باشد، صندوق طرف تقاضا را تامین می‌کند.

سعیدی با بیان اینکه ایفای نقش بازارگردانی سهام توسط صندوق توسعه، مختص شرایط افت قیمت سهام نیست، افزود: صندوق توسعه وظیفه دارد در شرایط افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیز با عرضه سهام، در جهت بازارگردانی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار اقدام کند، به همین علت ماموریت اصلی این صندوق، ایجاد ثبات و جلوگیری از نوسانات افراطی در بازار است.

معاون «سازمان» افزایش نقدشوندگی و تقویت ثبات در بازار سرمایه، تسهیل تامین مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، کاهش ریسک سیستماتیک بازار، کاهش ریسک بحران‌های ناشی از خروج سرمایه، تقویت واسطه‌های مالی در بازار، مدیریت رفتارهای هیجانی سهامداران، جلب سرمایه‌گذاران خارجی، توسعه بازار سرمایه و در نهایت کمک به تثبیت بخش واقعی اقتصاد را از مزایای راه اندازی و تقویت صندوق ثبات در بازار سرمایه برشمرد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه قطعا صندوق توسعه بازار سرمایه در راستای تحقق اهداف مورد انتظار از این صندوق، استراتژی‌های مشخص و مدونی را برای نحوه ورود به بازار و تقویت نقدشوندگی سهام در پیش خواهد گرفت، افزود: این برداشت که منابع صندوق بدون رعایت ملاحظات لازم، از جمله ملاحظات مربوط به بازار سرمایه و اقتصاد کلان، به بورس تزریق خواهد شد، برداشت صحیحی نیست و قطعا مدیریت صندوق در چارچوب استراتژی‌های مدون و اهداف ترسیم شده، منابع را به شکل مناسب مدیریت خواهد کرد، همچنین برای ارتقاء ساختار صندوق و نیز ایجاد صندوق‌های مشابه در بازار، برنامه‌‌هایی در دست است که پس از نهایی شدن به اجرا درخواهد آمد.

سعيدي در پاسخ به اين سوال كه چرا تاكنون براي سهام در بورس ايران بازارگردان تعيين نشده است، افزود: قطعا شكلدهي بازارگردانها در بازار سرمايه، در دستور كار سازمان بورس و شركتهاي بورس تهران و فرابورس ايران قرار دارد، اما بايد توجه داشت كه بخش قابل توجهي از شركت هايي كه طي سالهاي اخير، سهامشان در بورس عرضه شده، شركتهاي دولتي مشمول اصل ۴۴ بودهاند كه درنظر گرفتن سازوكار بازارگرداني براي اينگونه شركتها، به دليل ماهيت آنها، با محدوديتهايي مواجه بوده و به همين علت نهادهاي مالي، بازارگرداني اين سهام را بهعهده نگرفتهاند.