به گزارش افکارنیوز، ظهر امروز وزیر انرژی روسیه و وزیر نیروی ایران در محل وزارت نیرو نشست داشتند که ماحصل آن واردات ۵۰۰ مگاوات برق به ایران و ساخت نیروگاه‌های جدید حرارتی و برق‌آبی در کنار نوسازی نیروگاه‌های ایران است اما در این نشست ایران صحبتی از ترانزیت برق توسط روسیه به اروپا نکرد.

حمید چیت چیان – وزیر نیرو – با تاکید بر این که ایران و روسیه در حوزه صنعت برق همکاری طولانی دارند خطاب به الکساندر نواچ – وزیر انرژی روسیه – اظهار کرد: توافق‌های روسیه با زنگنه می‌تواند به همکاری وزارت نیرو با روسیه سرعت دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مذاکرات صورت گرفته با روسیه موجب توسعه همکاری دو کشور با صنعت آب و برق شود. امروز توافق‌های بسیار ثمربخشی انجام شد و گروه‌هایی برای بررسی آنچه در مذاکرات تعیین شده مشخص شدند.

وزیر نیرو با بیان این که حضور نواچ در ایران برای کشور ارزشمند است، گفت: در این توافق صورت گرفته دو موضوع نهفته است از جمله متصل کردن شبکه برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه به یکدیگر و خرید ۵۰۰ مگاوات برق از روسیه.

چیت چیان در پاسخ به این پرسش که چرا صحبت از واردات ۵۰۰ مگاوات برق شده در حالی که قرار بود ۷۰۰ مگاوات برق وارد کنیم، گفت: ‌در مرحله اول ۵۰۰ مگاوات برق می‌توانیم وارد کنیم و پس از اجرایی شدن این مرحله می‌توان در گام‌های بعدی حتی بیش از ۸۰۰ مگاوات برق در صورت نیاز وارد کرد.

وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: در مذاکره امروز توافقاتی در زمینه تامین آب برای شهرها نداشتیم و فقط پیرامون احداثنیروگاه برق‌آبی صحبت کردیم.

چیت چیان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که آیا در زمینه ترانزیت و برق از طریق روسیه صحبتی شد یا خیر؟ گفت: خیر، در این زمینه صحبتی نداشتیم.

به گزارش ایسنا، ایران پیش از این صحبت از صادرات برق به اروپا از طریق روسیه می‌کرد اما تا کنون اقدام فنی برون‌مرزی در این زمینه صورت نگرفته است.

در پایان نشست وزرای دو کشور وزیر انرژی روسیه از وزیر نیروی ایران برای حضور در چین به همراه رییس جمهور ایران دعوت کرد تا با یکدیگر مذاکره داشته باشند.

اما در مقابل چیت چیان تاکید کرد که برای حضور در چین به همراه رییس جمهور تا کنون برنامهای نداشته است. لذا در نهایت مقرر شد با دعوت روسیه اگر وزیر نیرو در چین حضور پیدا نکرد با وزیر انرژی کشور مدعو در مسکو دیدار داشته باشند.