به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مايكل چو - سخنگوي كيا - به فرانسپرس گفت: دولت كره جنوبي در قبال ايران سياستهايي اتخاذ كرده و شركت ما نيز بخشي از اين تصميم دولت كره جنوبي محسوب ميشود.

او از ارایه توضیح بیشتر در این‌باره خودداری کرد.

بر اساس اعلام شرکت کیا، خودرو پراید این شرکت به‌عنوان هاچ‌بکی کوچک بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از خودروهای موجود در جاده‌های ایران را تشکیل می‌دهد که البته بیشتر آن تولید داخل ایران در گروه خودروساز سایپا محسوب می‌شود. درواقع کیا سال گذشته تنها چهار هزار و ۲۱۰ دستگاه از محصولاتش را به ایران صادر کرده که شامل خودروهای اسپورتیج، موهاوی، سراتو، اپیروس، اوپتیما بوده است. البته این شرکت ۱۷ هزار و ۴۰ دستگاه کیت را در همین مدت زمان برای مونتاژ خودرو به ایران صادر کرده است.

با این حال کیا در اظهاراتی توام با بزرگنمایی، اعلام کرده از ماه گذشته کلیه صادرات محصولاتش را به ایران متوقف کرده که این توقف صادرات شامل خودروهای کامل، کیت و قطعات خودرو می‌شود.

توقف صادرات کیا به ایران در حالی رخ می‌دهد که این شرکت هم‌اکنون با بحران فراخوان بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از محصولاتش در بازارهای جهانی روبه‌رو بوده و اخیرا به همین دلیل مدیرعامل این شرکت از سمت خود استعفا کرد.

پیشتر بزرگترین خودروساز جهان یعنی شرکت ژاپنی تویوتاموتور نیز که با بحران فراخوان محصولاتش در بازارهای جهان روبه‌روست، از توقف صادرات خود به ایران خبر داده بود.

در هر حال، تحریم‌های یک‌طرفه دولت کره‌ جنوبی علیه کشورمان در حالی رخ می‌دهد که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند این تحریم‌ها بیشتر به ضرر شرکت‌های کوچک و متوسط کره‌یی تمام خواهد شد و این موضوع مورد تایید اکثر کارشناسان حوزه خودرو نیز هست.

براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، بیش از سه چهارم شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی کره‌ جنوبی بر اثر تحریم‌ها صادرات خود را به ایران را متوقف کرده‌اند.

پیشتر محمدرضا بختیاری - سفیر ایران در کره‌جنوبی - به شرکت‌های کره‌یی توصیه کرده بود که در تحریم ایران شرکت نکنند.

سفیر ایران در کره‌جنوبی هشدار داده بود که هرگونه تحریم علیه ایران ممکن است فقط یک شرکت بزرگ کره‌یی را دچار ضرر کند، اما در عین حال بیش از دو هزار شرکت کوچک و متوسط این کشور نیز از این بابت لطمه خواهند خورد.

حجم روابط تجاری میان ایران و کره‌ جنوبی در سال گذشته به ۱۰ میلیارد دلار رسید که از این میزان ارزش پروژه‌های ساختمانی کره در ایران به هفت میلیارد دلار می‌رسد.

در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نیز حجم روابط تجاری دو کشور به شش میلیارد دلار رسیده است.