بنزین وارداتی چه استانداردی دارد؟

به گزارش افکارنیوز، اواخر سال گذشته وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد قصد دارد برای سال ۹۳ واردات بنزین را افزایش دهد و بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی پتروشیمی ها شود.

جدای از آنکه بارها طی اخباری اعلام کرده است آنچه در پتروشیمی ها تولید می‌شود بنزین نیست و ریفورمیت اکتان افزا است اما وزارت نفت تصمیم گرفت به جای آن بنزین را از کشورهای دیگر وارد کند.

پیگیری خبرنگار حاکی از آن است که علی رغم حجم بالای بنزین وارداتی در اواخر سال گذشته در مدت ۳۶ روز ابتدای سال جاری نیز به طور میانگین روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است و این درحالی است که تا همین اواخر پتروشیمی ها نیز ریفورمیت تولید و در اختیار پالایشگاه های آبادان و بندرعباس به منظور اکتان افزایی قرار می‌ دادند.

بر اساس این گزارش باید تاکید کرد بنزین به عنوان یکی از کالاهای دارای استاندارد اجباری است و شورای عالی استاندارد برای اینکه کیفیت این کالا کاهش نیابد، در یکی دو سال اخیر استاندارد بنزین یورو۲ را تغییر و استاندارد ۴۹۰۴ را صادر کرده است.

براساس دستورالعمل شورای عالی استاندارد در واقع باید عرضه بنزین در جایگاه ها، واردات بنزین و یا صادرات آن منطبق با این شماره ملی استاندارد باشد.

با یک جست‌وجوی ساده در پرتال سازمان ملی استاندارد، متن و مشخصات استاندارد ۴۹۰۴ که مربوط به فراورده های نفتی - سوخت و بنزین موتورهای درون سوز است قابل دستیابی است.

طبق جدول شماره(۱) استاندارد ۴۹۰۴ که در زیر مشاهده می شود اکتان بنزین(RON) باید حداقل ۹۵ و هیدروکربن های بنزین حداکثر باید به ترتیب الفین ها ۱۸ درصد، آروماتیک ها ۳۵ درصد و بنزن ۱ درصد باشد.


در واقع آنچه که در جدول استاندارد ملی ۴۹۰۴ آمده مربوط به بنزین با استاندارد یورو۴ است که به عنوان بنزین با استاندارد روز اروپا مطرح است و وزارت نفت در سالهای اخیر مکلف شده با توجه به بهینه سازی تولید در پالایشگاه ها و طرح های زیست محیطی پالایشگاهی که در حال اجرا دارد بنزین تولیدی خود را منطبق با این استاندارد قرار دهد، اما اخیرا آنالیزهایی از بنزین های وارداتی، در اختیار خبرگزاری قرار گرفته است که این آنالیزها اگر چه توسط اداره نظارت برصادرات و مبادلات وزارت نفت به نمایندگی از دولت، آزمایشگاه پالایشگاه بندرعباس، فروشنده بنزین وارداتی و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی مهر شده که نشان دهنده تایید آنالیز بنزین وارداتی است اما این مشخصات با استاندارد ملی ۴۹۰۴ در تناقض و دارای انحرافات جدی است.

همانطور که در تصویر زیر مشهود است اگرچه میزان اتانول، بنزن و آروماتیک موجود در این بنزین وارداتی که در تاریخ ۹۲/۱۲ / ۱۲ با روش GC آزمایش شده است اما مقابل نتیجه این آزمایش خط تیره کشیده شده به طوری که نتیجه آن در این آنالیز مشخص نیست.

از سوی دیگر همانطور که مشخص است عدد اکتان بنزین وارداتی کمتر از حداقل اکتان تعیین شده در استاندارد ملی ۴۹۰۴ است.



در آنالیز دوم نیز که مربوط به بنزین وارداتی در تاریخ ۹۲/۱۱ / ۳۰ است؛ شرایط مانند آن چیزی است که در بالا آمده است.


با توجه به این دو آنالیز بالا این سوالات مطرح می شود که اولا چرا در مقابل اتانول، بنزن و آروماتیک هیچ عددی وجود ندارد و در ثانی چرا مسئولان دولتی چنین انالیزی که دارای ابهام است را امضا و مهر کرده اند؟ زیرا با این دو آنالیز این شائبه وجود دارد که بنزین های وارداتی هیچ نشانی از بنزین های با استاندارد یورو۴ ندارند.