طلای جهانی ثابت ماند

به گزارش افکارنیوز، قیمت جهانی طلا پس از افزایش در طی دو جلسه قبلی، امروز ثابت بود، اما با توجه به افزایش درگیری ها در اوکراین، در نزدیکی بالاترین قیمت سه هفته گذشته معامله شد.

شورشیان طرفدار روسیه روز دوشنبه در نزدیکی شهر اسلاویانسک، یک بالگرد اوکراینی را ساقط کردند و کیف نیز برای جلوگیری از گسترش شورش ها، نیروهای ویژه پلیس را به شهر بندری اودسا اعزام کرد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا پس از افزایش ۲ درصدی(۲۶ دلاری) در طی ۲ جلسه گذشته، امروز با اندکی تغییر به رقم ۱۳۱۰ دلار و ۱۶ سنت رسید. روز دوشنبه، قیمت طلا تا ۱۳۱۵ دلار و ۶۰ سنت افزایش یافت که بالاترین قیمت از ۱۵ آوریل تاکنون بود.

جویس لیو، تحلیلگر بازار طلا در این باره به رویترز گفت: «تشدید تنش ها در اوکراین احتمالا موجب افزایش قیمت ها نسبت به رقم فعلی خواهد شد، اما قیمت ها احتمالا در سطح ۱۳۱۷ دلار با مقاومتی قوی مواجه خواهد شد.»

وی افزود: «از حالا ممکن است شاهد دوره ای طولانی از تثبیت قیمت با دامنه محدود باشیم، زیرا بازار مسیری جدید را دنبال می کند. در صورت عدم افزایش تنش ها در اوکراین، قیمت ها تنها در صورت شکستن سطح حمایت در رقم ۱۳۰۷ دلار و ۵۰ سنت، ۱۰ تا ۲۰ دلار دیگر کاهش خواهد یافت.»

تجار گفتند، همزمان با جلو رفتن تحولات در اوکراین، انتظار نوسان در قیمت ها را دارند و حس حاکم بر بازار به دلیل خروج سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری همچنان شکننده خواهد بود.

اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا هفته گذشته و در پی انتشار آمارهای امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا، شاهد کاهش حدود ۱۰ تن از دارایی های خود بود. حجم دارایی های این صندوق در هفته جاری تا این لحظه بدون تغییر باقی مانده است.