ترکان: اقتصاد مقاومتی باید به عملیاتی شود

به گزارش افکارنیوز، ˈ اکبر ترکانˈ سه شنبه در جمع مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور که در چهارمین نشست مشترک خود با موضوع اقتصاد مقاومتی در برج الکترونیک شیراز گردهم آمده بودند، افزود: برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی باید از شاخص های معین و برنامه ریزی مشخص برخوردار باشد تا امکان سنجش کارنامه کاری فراهم باشد.

مشاور رییس جمهوری با یادآوری ماموریت مناطق آزاد کشور در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، بند یازدهم این سیاست ها را متوجه این مناطق دانست و گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ماموریت دارند در راستای انتقال فناوری های پیشرفته، ارتقای وضعیت تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و نیازهای مالی کشور گام بردارند.

ترکان افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای ماموریت انتقال فناوری های پیشرفته به کشور، باید در زمینه جلب مشارکت هوشمندانه بنگاه های صاحب فناوری، فراهم آوردن فضای ایجاد نمایندگی شرکت های صاحب فناوری بین المللی، استقرار شرکت های دانش بنیان و میدان دادن به کارآفرینان جوان عمل کنند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: این مناطق با فراهم آوردن جاذبه های زندگی مطلوب برای متخصصان، به گونه ای عمل کنند که متخصصان این مناطق را خانه دوم خود بدانند تا ظرفیت های منطقه بیش از پیش شکوفا شود.

وی در ادامه وجود مانع در مسیر تهیه کالای مورد نیاز صنعتگران فعال در مناطق آزاد از طریق بورس کالا را گامی در مسیر مخالف حمایت از تولید دانست و بر رفع این مانع به منظور دستیابی صنعتگران به مواد اولیه از مبادی اصلی تاکید کرد.

ترکان با تاکید بر ضرورت فراهم کردن تسهیلات ارزی و ریالی برای صنعتگران در مناطق آزاد، گفت: تامین مالی از فرابورس برای تولید کنندگان می تواند در ارتقای وضعیت تولید و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته باشد.

مشاور رییس جمهوری همچنین کاهش هزینه های بیمه و انبارداری، کاستن از هزینه های زندگی کارگران مهاجر، آسان سازی واردات ماشین های دست دوم و حمایت از صادرات مجدد کالا را در رونق تولید در مناطق آزاد کشور مهم توصیف کرد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنان خود حمایت مناطق آزاد کشور از تولید نرم افزارهای فناوری اطلاعات و تبلیغات رسانه ای را در راستای درآمدزایی برای کشور خواستار شد و گفت: امروز ۱۸ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور مربوط به خانواده فناوری اطلاعات است و انبوه فارغ التحصیلان این حوزه ظرفیت خوبی برای رشد در این حوزه است.

در این نشست که با حضور استاندار فارس برگزار شد، قائم مقام و معاونان شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مدیران عامل این مناطق حضور داشتند.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز میزبانی این نشست را برعهده داشت