به گزارش افکارنیوز، قائیدرحمت در دومین همایش بین المللی اشتغال و مهارت آموزی گفت: بدون تردید بین ارتقای مهارت و اشتغال مولد و پایدار ارتباط مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد و هر قدر که مهارت به شکل جدی‌تر‌، عمیق‌تر و علمی‌تر ایجاد شود به اهداف ایجاد اشتغال مولد و پایدار نزدیک می‌شویم.

وی نرخ بیکاری در کشور را برابر آمارهای موجود ۱۱.۲ درصد ذکر کرد و گفت: مرکز آمار ایران براساس برخی شاخص ها نرخ بیکاری را هدفگذاری کرده و مبنا را براساس محاسبه نرخ بیکاری ILO سازمان جهانی کار قرار داده است تا جایی که اگر فردی دو ساعت در هفته کار کند به عنوان شاغل محسوب می‌شود. در حالی که در هر کشور باید متناسب با شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌ آن بیکاری را تعریف کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دو رقمی بودن نرخ بیکاری در کشور افزود: هم اکنون با ۲.۵ میلیون نیروی جوان متقاضی کار در کشور مواجه هستیم و ۴.۵ میلیون دانشجو در انتظار ورود به بازار کار هم داریم که این امر بیانگر آن است که دولت تدبیر و امید باید در فرصت موجود هفت میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.

به گفته وی، برخی سوء تدبیرها و تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان موجب شده تا امروز با بدترین شکل بیماری‌های اقتصادی و رکود تورمی در کشور مواجه شویم.

قائید رحمت با اشاره به کاهش نرخ تورم به ۳۵ درصد گفت: ‌ گزارش‌ها از پایین بودن بهره وری درایران حکایت دارد و نشان می دهد که روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بیشتر نرخ بهره وری نداریم که نسبت به حداقل متوسط جهانی یعنی ۵.۵ ساعت در روز ناچیز است و میانگین رشد بهره وری جهان ۶.۴ برابر ایران گزارش شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس بالا بودن بهره وری در کشور را موجب افزایش ارزش سرمایه‌های انسانی آن دانست وتاکید کرد: رشد اقتصاد ایران در زمان انتقال قدرت از دولت دهم به دولت یازدهم منفی ۵.۴ درصد بود. در حالی که هدفگذاری ما امروز برای رشد اقتصادی هشت درصد پیش بینی شده است.

رییس کمیته تخصصی اشتغال و کارآفرینی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود کاهش تصدی گری دولت و دستگاه‌های حاکمیتی و ایجاد فضای رقابت سالم برای بخش خصوصی را در خروج کشور از بحران بیکاری موثر خواند و گفت: اگر تصدی گری بخش‌های دولتی و دستگاه‌های حاکمیتی در کشور کاهش یابد و بخش خصوصی با آرامش بیشتری در اقتصاد وارد شود و رقابت سالم داشته باشد قطعا به بهبود وضع اشتغال کمک خواهد کرد.

قائید رحمت در عین حال خروج از انحصار و ویژه خواری در بخش تولید و تجارت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر این هدف محقق شود یک گام به سمت کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال حرکت کرده‌ایم.

وی عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی را مانع تحقق اهداف بلند مدت در بخش تولید و اشتغال دانست و گفت: اگر برخورد جدی با مفسدان اقتصادی نشود از اهداف پیش بینی شده در بخش تولید واشتغال باز می مانیم. بنده عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بودم و تخلفات این سازمان امروز مشهود است که باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود. مردم انتظار دارند بدانند که اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی به کجا رسید و لذا از قوه قضاییه تقاضا می کنیم با جدیت وارد این مساله شود و قاطعانه برخورد کند.

این نماینده مجلس با انتقاد از وجود پدیده چند شغله بودن در کشور خاطرنشان کرد: قانون ممنوعیت بیش از یک شغل را در مجلس به تاخیر و تعویق انداخته‌ایم و تصویب نمی کنیم به دولت و مجلس نقد داریم که چرا باید بیش از یک شغل داشته باشیم ولی جوانان ما بیکار باشند. امروز همه مردم باید به یک شغل قانع باشند و منافع شخصی را بر منافع گروهی مقدم ندانند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین آموزش‌های عمومی و عالی و آموزش‌های فنی و مهارتی اظهار کرد: اگر متناسب با نیروی بازار کار نیرو تربیت نکنیم در آینده نزدیک با مشکل عدم انطباق عرضه و تقاضا مواجه خواهیم شد. هم اکنون بسیاری از رشته‌ها متقاضی ندارند و به فکر تربیت نیرو در آن ها نبوده ایم رشته پرستاری سال‌های سال است مورد غفلت واقع شده است بیمارستان‌ها خالی از نیروی پرستار است در حالی که این رشته مورد نیاز بازار کار ایران است.

وی در پایان با بیان اینکه بیکاری با امنیت ملی رابطه مستقیمی دارد، تصریح کرد: اگر بیکاری در کشور افزایش یابد در آن صورت به یک بمب ساعتی تبدیل میشود که اثرات مخرب خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.