آغاز صادرات نفت گاز

به گزارشافکارنیوز،عباس کاظمی با اشاره به کسری کیفی‌سازی پالایشگاه‌های کشور بر جلوگیری از خام‌فروشی تاکید کرد و گفت: با ورود پروژه‌های جدید به مدار و فعال‌شدن پالایشگاه خلیج فارس، روزانه سه میلیون بشکه معادل نفت خام و میعانات گازی تسویه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز تسویه می‌شود، گفت: پنج هزار کیلومتر خطوط نفت خام و ۹ هزار کیلومتر خطوط فرآورده احداثشده است. در بخش توسعه کمی با ورود پروژه‌های جدید روزانه سه میلیون بشکه تسویه خواهد شد. در حال حاضر محصولات پالایشگاهی از جمله نفتای سبک و سنگین به عنوان خوراک پتروشیمی عرضه می‌شود و نفت سفید، نفت گاز و ال. پی. جی صادر می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به طرح‌های پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و واحدی که توسط بخش خصوصی جنب پالایشگاه شیراز ساخته می‌شود، گفت: پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها از دهه ۸۰ شروع شده اما به دلیل محدودیت مالی در زمان مقرر اجرا نشد. در سال‌های ۸۵ و ۸۶،۱۴ میلیارد دلار پروژه برای کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها تعریف شد. با بزرگ‌شدن شهرها و توسعه‌ی شهرنشینی مسائل زیست محیطی دغدغه‌ی اساسی کشور بوده است.

کاظمی تصریح کرد: پروژه کیفی‌سازی پالایشگاه بندر‌عباس در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد رشد داشته و نفت به گاز و بنزین را مطابق با استاندارد یورو ۴ تولید می‌کند. پروژه کیفی‌سازی بنزین و نفت گاز بندرعباس نیز در بهمن‌ماه تکمیل می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: براساس برنامه‌ریزی پالایشگاه ستاره خلیج فارس محصولات خود را در داخل توزیع می‌کند و مازاد فرآورده‌ها از پالایشگاه آبادان و پالایشگاه بندرعباس صادر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مناقصه رفتن خط لوله بندر‌عباس - رفسنجان گفت: ۲.۶ میلیارد یورو نیز برای کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه آبادان سرمایه‌گذاری شده و این پالایشگاه محصولات خود را مطابق با استاندارد یورو پنج تولید می‌کند.

کشور بی‌نیاز از بنزین پتروشیمی


کاظمی با اشاره به این‌که از بنزین و پتروشیمی بی‌نیاز می‌شویم، گفت: با تکمیل طرح‌ها می‌توانیم صادرات داشته باشیم. در حال حاضر نیز پتروشیمی اراک پروژه کیفی‌سازی را پشت سر گذاشته و این پالایشگاه می‌تواند روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو۴ تولید کند. پالایشگاه اراک نیز روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب نفت گاز یورو ۴ تولید می‌کند اما چون در انتقال محدودیت داشتیم بیش از این محصولات پالایشگاه اراک با فرآورده‌های آبادان مخلوط می‌شد.

وی تاکید کرد: با تمهیداتی که دیده شد و اجرای خط لوله بنزین و نفت گاز عراق به صورت مستقیم به تهران و کرج منتقل می‌شود؛ بیش از این نگرانی‌هایی در مورد بنزین تهران – کرج وجود داشت که اکنون این نگرانی در حوزه تهران رفع شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بنزین پالایشگاه اراک بنزن ۰.۷۸، آروماتیک ۳۰، گوگرد ۳۰ قسمت در میلیون و استان ۹۱ دارد. بنزن استراکچر پالایشگاه تبریز نیز وارد مدار شده است که موجب شده میزان بنزن فرآورده پالایشگاه تبریز بسیار کاهش یافته و مقدار آروماتیک بنزین تبریز نیز به ۳۵ رسیده است.

وی با اشاره به توسعه پالایشگاه اصفهان و توان این پالایشگاه برای تولید محصولات یورو۴ گفت: پیش از این کاتالیست مورد نیاز برای تولید بنزین در انحصار یک شرکت آمریکایی بود که برای خرید آن با مشکل مواجه بودیم. همکاران در صنعت پتروشیمی با تلاش دوساله توانستند کاتالیست مدنظر را تولید کنند که به زودی در پالایشگاه اصفهان شارژ می‌شود.

کاهش مازوت کشور به ۱۰ درصد


کاظمی با اشاره به کاهش دو درصدی مازوت در سال گفت: سالانه تولید مازوت دو درصد کاهش پیدا میکند و براساس چشمانداز باید تولید مازوت به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.