عراق رقیب نفتی ایران در توسعه آزادگان جنوبی

به گزارش افکارنیوز، شرکت گازپروم روسیه پس از سال ها وقت کشی در طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر به جای امضای قرارداد با شرکت ملی نفت ایران با عراق قرارداد توسعه نیمه مشترک این مدیان نفتی(بدری) را امضا کردند.

در شرایط فعلی پس از جلوافتادگی نفتی عراق از ایران در توسعه میدان آزادگان جنوبی، شمارش معکوس برای دومین جلوافتادگی نفتی عراقی‌ها از صنعت نفت ایران به منظور آغاز تولید نفت در دومین میدان مشترک نفتی بین دو کشور آغاز شده است.

در حال حاضر عراق خود را برای آغاز تولید نفت از میدان بدری که با میدان آذر ایران مشترک است آماده می‌کند به طوری‌که گازپروم روسیه پس از دو سال وقت کشی در میدان آذر ایران این روزها خود را برای آغاز تولید نفت در نیمه مشترک آذر در عراق آماده می کند.

رویترز اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرد: گازپروم نفت روسیه میدان نفتی بدری عراق را به شبکه خط لوله متصل کرده تا زیرساخت جدید برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت فراهم شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، قرار است تا چند هفته آینده این کشور رقیب ایران در اوپک و بازار جهانی نفت تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر را آغاز کند.

شرکت نفت: اطلاعات به گازپروم نمی‌دهیم

با این وجود اخیرا شرکت گازپوم روسیه با ارائه پیشنهادهایی به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب ایران شده اند اما به نظر می رسد مسئولان شرکت نفت اعتماد چندانی به این پیشنهاد غول گازی روسها ندارند.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد، با تائید پیشنهاد شرکت گازپروم روسیه برای توسعه میدان نفتی چنگوله در غرب ایران، گفت: روسها پیشنهاد همکاری را داده اند و خواستار دریافت اطلاعاتی برای توسعه این میدان نفتی ایران شده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اعلام اینکه تاکنون از ارائه جزئیات اطلاعات این میدان نفتی به گازپروم روسیه خود داری کرده ایم، تصریح کرد: روسها برای امضای قرارداد میدان مشترک نفتی آذر اطلاعات گسترده ای از شرکت ملی نفت ایران گرفتند و در نهایت در لحظه آخر حاضر به امضای قرارداد توسعه این میدان مشترک با عراق نشدند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از این رو اطلاعات جزئی طرح توسعه میدان چنگوله را در اختیار روسها قرار نخواهیم داد، اظهار داشت: پیشنهادی به شرکت ملی نفت ایران برای حفاری یک حلقه چاه توصیفی و توسعه ای در میدان چنگوله ارائه کرده ایم.

حاجی حسین نژاد با بیان اینکه با حفاری ک حلقه چاه می توان اطلاعات کامل تری از وضعیت مخزن میدان چنگوله بدشت بیاوریم، بیان کرد: با کسب اطلاعات کامل امکان توسعه جامع تر این میدان نفتی فراهم می شود.

پیام جدید زنگنه به روسها

بیژن زنگنه وزیر نفت هم در حاشیه برگزاری نمایشگاه نفت، درباره پیشنهاد شرکت گازپروم روسیه مبنی بر توسعه میدان چنگوله گفت: هر وقت این پیشنهاد به صورت رسمی به وزارت نفت ارسال شد آن را بررسی خواهیم کرد.

در طرح توسعه میدان بدری(مشترک با میدان آذر ایران) کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های گازپروم، شرکت دولتی نفت ترکیه(پی. تی. ای. او) و شرکت گاز کره جنوبی(کوگاز) در دور دوم مناقصه‌های نفتی عراق در سال ٢ ٩ موفق به دریافت حق امتیاز توسعه میدان نفتی بدری شدند.

طرح توسعه میدان نفتی چنگوله دارای ۳.۴ میلیارد بشکه نفت درجا با درجه API ۲۲ است و برآورد شده است از اواخر سال ۱۳۹۳ به تولید زودهنگام برسد.

میدان نفتی چنگوله در نزدیکی میدان نفتی آذر در بلوک نفتی اناران قرار دارد. با توسعه این میدان، دستیابی به ظرفیت تولید ۶۰ هزار بشکه در روز امکان پذیرخواهد بود.