به گزارش افکارنیوز، بسیاری از افراد آرزوی نقل مکان کردن به یک شهر بزرگ و رویایی اروپایی را دارند. اما قیمت ها و هزینه های سر به فلک کشیده شهرهایی مانند پاریس، رم و لندن بیش از حد توان بسیاری از علاقه مندان به اقامت در شهر های بزرگ اروپایی است.

در ادامه این مطلب به لیستی از شهرها اشاره خواهیم کرد که جزء ارزانترین شهرهای اروپایی محسوب می شوند. این رتبه بندی بر اساس شاخص هزینه های زندگی که توسط موسسه اقتصادی نامبیو در سال ۲۰۱۴ ارائه شده است تنظیم شده و رتبه بندی شهرها بر اساس هزینه ها(شامل هزینه کالا ها و خدمات متعدد) در مقایسه با شهر نیویورک انجام گرفته است. بنابراین اگر برای مثال شاخص هزینه های زنذگی در شهری ۶۰ است به این معنی است که هزینه های زندگی در آن شهر ۴۰ درصد کمتر از نیویورک است. فاکتورهای موثر در تعیین این شاخص ها عبارتند از: قیمت اقامت در شهر، هزینه غذا و خوراک، هزینه کالاهای مصرفی و قدرت خرید هستند.

اگر شما هم قصد دارید تا مدتی را در یک شهر اروپایی اقامت کنید اما نمی خواهید به شهرهای گرانی مانند پاریس و لندن بروید بهتر است نگاهی به گرینه های موجود در این لیست بیاندازید.


۱. ورشو – لهستان
شاخص: ۵۸.۶

پایتخت لهستان یکی از ارزانترین ها در اروپا است. هزینه مواد خوراکی و رستوران ها تا حدود زیادی نسبت به شهرهای دیگر پایین بوده و اقامت در یک آپارتمان در مرکز شهر تنها ۴۸۰ دلار هزینه خواهد داشت. ورشو یکی از شهرهایی است که در اروپا میزبان موسسات و دانشگاههای زیادی است و بیش از ۲۷۰ هزار دانشجو در این شهر مشغول به تحصیل هستند. با این وجود نرخ بیکاری در این شهر در حدود ۱۳.۳ درصد است. این بدین معنی است که حدود ۲ میلیون از شهروندان ورشو بیکار هستند.


۲. پراگ – جمهوری چک
شاخص: ۵۸.۴

پراگ پایتخت بوهمیا واقع در جمهوری چک توانسته با وجود بیش از ده موزه بزرگ، سالن های تئاتر و گالری های متعدد ظاهر هنری خود را تا به امروز حفظ کند. اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در بهترین نقطه این شهر ۶۱۷ دلار قیمت دارد. و قیمت اجاره در نقاط دیگر به ۴۴۰ دلار نیز می رسد. هزینه های دیگر زندگی نظیز هزینه اقلام خوراکی و حمل ونقل عمومی نیز در این شهر نسبتا پایین بوده و هزینه یک وعده غذا در رستوران های این شهر ۵ دلار است.


۳. بوخارست – رومانی
شاخص: ۵۲.۱۲

بوخارست در رومانی در حال حاضر در یک روند تغییر و تحول اقتصادی قرار گرفته است با این حال هزینه های زندگی در این شهر همچنان پایین است. بخارست از سال ۱۸۶۲ پایتخات رومانی بوده و مرکز هنر و فرهنگ این کشور محسوب میشود. همچنین این شهر ششمین شهر بزرگ اروپا است. اجاره یک آپارتمان در مرکز شهر بخارست ۴۴۰ دلار هزینه خواهد داشت. و هزینه خدمات شهری و خورد و خوراک نیز تا حدود زیادی نسبت به شهرهای دیگر پایین است. هزینه یک وعده غذا در رستوران حدودا ۶ دلار بوده و بلیط ماهانه استفاده از وسایل حمل و نقل شهری تنها ۱۵ دلار است.


۴. تیرانا – آلبانی
شاخص: ۵۱.۹

اجاره یک آپارتمان به طور متوسط در این شهر ۳۸۰ دلار هزینه خواهد داشت و هزینه بلیط ماهانه استفاده از وسایل حمل و نقل شهری تنها ۱۴ دلار است. خوردن یک وعده غذا در رستوران های شهر تیرانا تنه ۷ دلار هزینه دارد. با داشتن جمعیت تقریبی ۴۲۲ هنفر در اروپا؛ تیانا پایتخت کوچکی محسوب می شود. فضای طبیعی و کوهای اطراف که معروف ترین آن کوه دایتی است به همراه دریاچه های مصنوعی که این شهر کوچک را احاطه کرده اند. به جاذبه های طبیعی این شهر کمک زیادی کرده است.


۵. مینسک – بلاروس
شاخص: ۵۱.۸

مینسک پایتخت بلاروس خانه بیش از ۲ میلیون شهروند بلاروسی بوده که در زمان سقوط کمونیسم استقلال خود را به دست آورده است. هزینه های زندکی در ای نشهر نسبتا پایین است. برای مثال اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر حدودا ۳۸۰ دلار هزینه خواهد داشت. هزینه های حمل و نقل عمومی ماهانه تنها ۱۳ دلار بوده و هزینه های خورد و خوراک نیز به نسبت پایین است.

البته باید این مطلب را نیز در نظر داشته باشید که مینسک شهری سردسیر بوده و دمای هوا در تابستان به ۱۸ درجه سانتیگراد و در زمستان به زیر ۰ درجه می رسد.


۶. سوفیا – بلغارستان
شاخص: ۵۱.۵

اجاره یک خانه در مرکز شهر سوفیا تنها ۳۸۰ دلار در ماه هزینه خواهد داشت. پایتخت بلغارستان در دره سوفیا واقع شده و توسط رشته کوه های اطراف احاطه گردیده. جمعیت این شهر ۱ میلیون و دویست وپنجاه نفر بوده و نرخ بیکاری نیز ۱۳ درصد است. زمستان ها سرد و برفی و تابستان ها گرم وآفتابی است. هزینه رفت و آمد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی تنها ۳۵ دلار بوده و متوسط حقوق در این شهر ۷۰۰ دلار در ماه است.


۷. اسکوپیه – مقدونیه
شاخص: ۴۹.۱

خوردن یک وعده غذا در رستوران های اسکوپیه تنها ۴.۵ دلار هزینه خواهد داشت و اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز این شهر ۳۲۵ دلار قیمت دارد. در قسمت های حاشیه ای شهر اجاره آپارتمان یک خوابه به ۲۲۵ دلار نیز می رسد. اسکوپیه علاوه بر پایتخت سیاسی؛ پایتخت فرهنگی و اقتصادی مقدونیه نیز محسوب می شود. این شهر توسط کوه ها و دشت های سبز احاطه شده و موقعیت مناسبی برای تفریحات جارج شهر فراهم می کند.


۸. کیشینا – مولداوی
شاخص: ۴۱.۶

کیشینا پایتخت کشور مولداوی لقب ارزانترین شهر اروپایی برای اقامت را به خود اختصاص داده است. اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکزاین شهر تنها ۲۵۰ دلار هزینه خواهد داشت. اجاره همین آپارتمان در نقاط دیگر شهر تا ۱۶۵ دلار کاهش پیدا خواهد کرد. هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل شهری تنها ۶ دلار در ماه بوده و صر ف ۳ وعده غذا برای ۲ نفر در یکی از رستوران های کیشینا تنها ۲۰ دلار هزینه خواهد داشت. حدودا ۸۰۰ هزار نفر در این شهر سکونت دارند و ۳۳ دانشگاه در کیشینا واقع شده است. برای مقایسه لازم است بدانید هزینه زندگی در ایسن شهر ۸۲ درصد کمتر از شهر پاریس است!