باز شدن قفل‌های کشور معجزه می‌خواهد

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر نوبخت شامگاه امروز در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کردستان که در سالن دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: دولت به دنبال توسعه استان کردستان است و حضور در این شورا نیز به منظور برنامه‌ریزی در راستای تحقق این مهم صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای توسعه هر بخش و استانی نیاز به برنامه‌ریزی مدون و اصولی هست، اما برنامه‌ریزی که بتواند استان را به پیشرفت برساند، کدام است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ استان‌ها در دو بخش توسط معاونت برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور تعریف شده است، افزود: یک قسمت آن که مدت زمان زیادی تا پایان آن نداریم مربوط به ۱۱ ماهه پیش رو است.

نوبخت خاطرنشان کرد: اگر قرار است برای کردستان قدمی برداشته شود باید بر اساس برنامه ‌سال جاری و برنامه پیش‌رو در ۵ سال آینده تعریف شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: اجرای برنامه‌ای به صورت میان‌مدت برای استان تعریف و اجر شود باید در چنین جلساتی به صورت راهبردی و با همفکری انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تحقق اهداف در این حوزه باید کمیته شورای اداری تشکیل و با حضور افراد مرتبط بستر را برای برنامه‌ریزی دقیق و توسعه استان فراهم نمود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه سال‌جاری با توجه به بسته‌شدن بودجه تعریف و قطعی شده است، گفت: برنامه یک ساله‌ای که توسعه استان بر چارچوب آن تعریف شده است.

وی افزود: بودجه تصویب و برنامه سال‌جاری بر اساس آن تعریف شده است و امروز هنر ما این است که با این برنامه و با توجه به مطالبات مردم بتوانیم در راستای توسعه استان گام برداریم.

نوبخت با بیان اینکه در این برنامه یک ساله برخی از مطالبات توسعه‌ای استان دست‌یافتنی است، بیان کرد: آنچه در راستای توسعه استان قرار است انجام شود تصویب شده است.

وی افزود: به عنوان یک مسئول در بدنه دولت تدبیر و امید بر این باور هستم هزینه‌کردن اعتبارات مضاف بر اعتبارات جاری برای این استان عین عدالت است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدیم برای رسیدن به یک رشد متناسب در راستای توسعه استان نیاز به سرمایه‌های بیشتر و جذب اعتبارات مضاعف داریم.

وی با بیان اینکه دولت برای سال‌جاری در فعالیت‌های عمرانی بیش از ۶۰۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند، افزود: ۱۸۶ میلیارد تومان نیز به عنوان طرح‌هایی که در تقسیم‌بندی برنامه‌ریزی به عنوان طرح‌های ملی یاد می‌شود، در کردستان هزینه خواهیم کرد.

نوبخت خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای دسته دیگری از طرح‌های ملی که استانی می‌شوند در سال‌جاری سرمایه‌گذاری در استان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در راستای اجرای طرح‌های استانی نیز بنا به تصمیمات شورای برنامه‌ریزی بیش از ۱۵۶ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: شورای برنامه‌ریزی کردستان باید خود را برای چگونه توزیع کردن این میزان اعتبار آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: به جز مبالغ اعلام شده، ۶۰۸ میلیارد تومان اعتبار متمرکز و کلی نیز بالغ بر ۱۳۶ میلیارد تومان سهم کردستان است که طبق تبصره ۲۳ معاونت معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور باید با توجه به شاخص‌های تعریف شده آن را در بین استان‌ها تقسیم کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: این میزان اعتبار در راستای اجرای پروژه‌های استانی، پروژه‌های استانی ملی‌شده و پروژه‌های ملی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دولت نه تنها سرکیسه را برای توسعه استان کردستان شل کرده بلکه کیسه را سر و ته کرده است، گفت: ۶۰ میلیارد از این مبلغ سهم کردستان است که باید برا برنامه‌ریزی در راستای جذب آن گام بردارید.

نوبخت افزود: آنچه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به عنوان خواسته و مطالبات مردم در این جلسه مطرح کرده‌اند از دیگاه دولت تدبیر و امید مطالبات برحق و درستی است که مطمئنا آن را در کوتاه‌‌ترین زمان پاسخ خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بخش از این مطالبات در سال گذشته محقق شده است، بیان کرد: سال گذشته برای دولت سال بسیار سختی بود اما خوشبختانه در روزهای پایانی سال اتفاق نوید بخشی در بحثدرآمدها صورت گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: به دلیل مناسب شدن فضای بین‌المللی خوشبختانه شاهد حرکت‌های خوبی در سطح کشور بودیم.

وی با بیان اینکه در زمان تخصیص اعتبارات نگاه کاملا منصفانه‌ای به کردستان شد، تصریح کرد: در بحثتخصیص اعتبارات به ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در استان نگاه ویژه‌ای صورت گرفت.

نوبخت گفت: تا پایان سال قطعا با تخصیص‌هایی که در بحثاعتبارات به کردستان می‌شود این مهم را به شما ثابت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تخصیص صددرصدی اعتبارات قول مساعدی نمی‌دهم، خاطرنشان کرد: امیدواریم با گشایش‌ در بحثتحریم‌ها شاهد تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات به استان باشیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، زمانی که دولت تدبیر و امید سرکار آمد میزان درآمد بسیار کم ولی بیش از ۲ هزار و ۹۰۶ طرح نیمه تمام و هزاران جوان بیکار پشت درهای دولت باقیمانده بودند.

وی گفت: توان تولید نفت در کشور ۴ میلیون بوده و این در حالی است که تنها یک میلیون لیتر نفت خام را می‌توانیم صادر کنیم و بدون شک با وجود چنین قفل‌هایی نمی‌توان معجزه کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از بودجه ۲۱۰ هزار میلیاردی تنها ۱۴۷ میلیارد دلار تخصیص پیدا می‌کند نباید انتظار تخصیص ۱۰۰ درصدی را در استان داشته باشید.

وی گفت: بودجه سال‌جاری را در بدبینانه‌ترین وضعیت و شرایط بستیم ولی اگر منابع اجازه بدهد به صورت ۱۰۰ درصد محقق می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: اگر تحریم‌ها به لطف خدا شکسته شود و منابع بیشتری داشته باشیم قطعا اعتبارات استانی نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اما برای تحریم‌های فشرده‌تر در صورت ناموفق بودن مذاکرات برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را بسته‌ایم و اجرا خواهیم کرد.

نوبخت با بیان اینکه کردستان به جز اعتبارات یاد شده و سرمایه‌گذاری‌های دولت یک سهم ۳۵ میلیارد دلاری از سرمایه‌گذاری خارجی دارید، خاطرنشان کرد: سهم شما از این اعتبار براساس دلار ارزی برابر با یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی گفت: مدیران باید در راستای جذب این سهم تلاش کرده و با ارائه طرح‌های توجیهی قابل قبول در راستای تحقق این مهم گام اساسی بردارند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: چون پول ارزی است کارهای زیربنایی بزرگ را باید برای استان انجام داد.

نوبخت در پایان افزود: معاونت راهبردی میتواند در کنار این سهم از سهم استانهایی که قادر به جذب نبودهاند نیز برای استان کردستان جذب کند.