آیا درحال حاضر انبارها پر از مازاد برنج است؟

به گزارشافکارنیوز، جمیل علیزاده شایق، درباره میزان تولید برنج در کشور گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید برنج داشته ایم. از طرفی وزارت بهداشت بر اساس برررسی‌هایش اعلام کرد که هر ایرانی روزانه ۹۸ گرم برنج مصرف می کند که به طور متوسط سرانه مصرف در ماه حدود ۳ کیلو و بطور سالیانه ۳۶ کیلوگرم است که وزارت بازرگانی این میزان را تا ۴۲ کیلوگرم هم اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه حداکثر نیاز کشور برای واردات برنج حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار تن است گفت: در سال ۹۲، ‌به میزان۲ میلیون تن برنج وارداتی داشتیم که اگر بخواهیم محاسبه کنیم، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج مازاد وجود داشت.

علیزاده شایق تاکید کرد: در حال حاضر انبارها پر از مازاد برنج است و از آنجایی که نمی‌توان برنج را بیش از حد در انبار نگهداری کرد احتمال آلوده شدن این برنج‌ها وجود دارد. یکی از دلایل اعلام آلودگی برنج‌های واردتی حتی اگر خود برنج آلوده نباشد، نگهداری بیش از حد در انبار است.

رئیس انجمن برنج کاران با بیان اینکه کم آبی شرایط برنج ایرانی را تهدیده می‌کند افزود: در حال حاضر شالیکاران در سواحل گیلان، مازندران و گلستان با کمبود آب برای آبیاری مزارع مواجهند و کم آبی برنج ایرانی راتهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در خرداد ماه بارندگی نداشته باشیم بخشی از شالیزارها خشک می‌شوند گفت: اکنون وزارت نیرو برنامه‌ای برای آبرسانی به مزارع شمالی کشور ندارد.