۴۱ طرح نفتی برای سرمایه‌گذاران داخل و خارج

به گزارش افکارنیوز، عبدالرضا اسدی گفت: بعد از بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت ملی نفت ایران، ۴۱ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش میدان‌های نفت و گاز تعیین شده که از این تعداد ۲۳ طرح مربوط به توسعه میدان‌های نفتی، ۱۵ طرح مربوط به توسعه میدان‌های گازی، دو طرح زیست محیطی برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت و یک طرح خدمات پشتیبانی در تولید است.

وی با اظهار این که شرکت‌هایی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای حضور در این طرح‌ها ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند افزود: با آنها صحبت‌های مقدماتی صورت گرفت تا در صورت علاقمندی با مراجعه به بخش زیرربط، اطلاعات مورد نیاز این طرح‌ها در اختیار آنها گذاشته شود.

وی افزود: سوالات شرکت‌های خارجی بیشتر در مورد نوع قرارداد و اوضاع بین‌المللی بود که مدیران شرکت ملی نفت ایران این اطمینان را به آنها دادند که قراردادهای جدید در بخش بالادستی جذاب خواهند بود.

معاون برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: یکی از راه‌های جدب سرمایه‌گذار در صنعت نفت تغییر قراردادهاست که به همین منظور کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی ایجاد شد تا با تغییر قرارداد، شرایط جذابی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کند. این قراردادها به زودی نهایی و رونمایی خواهد شد و در اختیار شرکت‌های علاقمند به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشورقرار می‌گیرد.

اسدی تاکید کرد: قراردادهای جدید بر مبنای برد - برد خواهد و هم برای پیمانکاران داخلی و خارجی و هم سرمایه‌گذاران مشترک ایرانی و خارجی شرایطی جذاب ایجاد خواهد شد. همچنین فضای برای کار در صنعت نفت ایران از بعد بین‌المللی به زودی فراهم خواهد و سرمایه گذاراران از کار در این بخش رضایت خواهند داشت.

او یادآور شد: واگذاری ۴۱ طرح اولویت ‌دار شرکت ملی نفت ایران بستگی به توانمندی مالی و فنی شرکت‌های داخلی و خارجی دارد. البته خوشحال خواهیم شد که همه پیمانکاران این تعداد طرح ایرانی باشد.

این مدیر با سابقه شرکت ملی نفت ایران حضور پیمانکاران داخلی را در طرح‌های مورد نظر مشروط کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی باید علاوه بر توانایی فنی و مالی لازم، توانایی انتقال فناوری به داخل کشور را هم داشته باشد.

اسدی با بیان این که بخش خصوصی داخلی مورد حمایت وزارت نفت خواهد بود گفت: شرکت ملی نفت ایران هم همکاری لازم را با آنها خواهد داشت.

وی با اظهار این که استقبال خارجی‌ها برای حضور در این ۴۱ طرح توسعه‌ای بالادستی خوب بود گفت: دو، سه شرکت خارجی علاقمندی بسیار خوبی برای این طرح‌ها نشان داده‌اند.

نفت وی از اعلام آمادگی یک شرکت اروپایی برای حضور در آبهای عمیق دریای خزر خبر داد و گفت: این شرکت اروپایی پیش از این تجربه حضور در آبهای عمیق دریای شمال را داشته است. با وجودی که فعالیت در آبهای عمیق دریای خزر جز اولویت‌ها و ۴۱ طرح تعیین شده از سوی شرکت ملی نفت نبود اما به دلیل نیاز به تجربه آنها از این شرکت‌ اروپایی خواسته شد تا پیشنهاد خود را ارسال کند.

معاون برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی در پایان اعلام کرد: علاوه بر ۴۱ فرصت مورد نظر برخی شرکت‌ها برای بخش حفاری هم اعلام آمادگی کردند.

نام طرح
۱ طرح توسعه میدان نفتی یاران جنوبی
۲ خرید اف. پی. اس. اُ در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی - فاز یک
۳ طرح توسعه میدان نفتی دهلران - فاز۲
۴ طرح توسعه میدان‌های نفتی اروند
۵ طرح توسعه فاز دوم میدان گازی سلمان
۶ طرح توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین
۷ طرح توسعه میدان نفتی جفیر
۸ طرح توسعه میدان نفتی سومار
۹ طرح توسعه میدان نفتی کرخه
۱۰ طرح توسعه میدان نفتی سروش - فاز۲ در منطقه بهرگان
۱۱ طرح توسعه میدان نفتی ماهشهر
۱۲ طرح توسعه میدان نفتی چنگوله
۱۳ طرح توسعه میدان‌های نفتی دانان - فاز ۲
۱۴ طرح توسعه تکمیلی میدان نفتی دالپری
۱۵ طرح توسعه میدان نفتی چشمه خوش - بنگستان
۱۶ طرح توسعه میدان نفتی زاغه - نفت سنگین
۱۷ طرح توسعه میدان‌های نفتی ریگ، شوروم و دودرو
۱۸ طرح توسعه میدان نفتی عسلویه شرقی
۱۹ طرح توسعه میدان‌های نفتی(کوه‌مند، کوه کاکی و بوشکان)
۲۰ طرح توسعه میدان نفتی سپهر
۲۱ طرح توسعه میدان‌های نفتی سوسنگرد
۲۲ طرح توسعه میدان گازی کیش - فاز ۱
۲۳ طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی
۲۴ طرح توسعه میدان‌های گازی گلشن و فردوسی
۲۵ طرح توسعه میدان گازی لاوان
۲۶ طرح توسعه میدان گازی فروز " ب "
۲۷ طرح توسعه میدان‌های گازی دی و سفیدزاخور
۲۸ طرح نوسازی و بهسازی تاسیسات آغاجاری و ان. جی. ال ۱۸۰۰
۲۹ طرح توسعه مخازن گازی جنوب و ساخت کارخانه‌های گاز و گاز مایع وابسته به آن
۳۰ طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار
۳۱ طرح توسعه میدان نفتی آرش
۳۲ طرح توسعه میدان نفتی سهراب
۳۳ طرح توسعه میدان گازی فرزاد " آ "
۳۴ طرح توسعه میدان گازی فرزاد " ّب "
۳۵ طرح جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل
۳۶ طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی
۳۷ طرح ساخت اماکن اقامتی
۳۸ طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی
۳۹ ساخت کارخانه گاز و گاز مایع ۲۳۰۰
۴۰ ساخت کارخانه گاز و گاز مایع ۱۸۰۰
۴۱ ساخت کارخانه گاز و گاز مایع ۱۷۰۰