فرآیند تهیه برنامه ششم از کی آغاز می شود؟

به گزارشافکارنیوز، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به تشریح مباحثو مصوبات مطرح شده در جلسه امروز قوه مجریه پرداخت و گفت: مسئله‌ای که در جلسه امروز دولت مطرح شد، اجرای ماده اول قانون برنامه پنجم در خصوص لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که باید مبنای برنامه ششم قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه سال آینده، سال پایانی برنامه پنجم است بنابراین باید لایحه برنامه ششم طی سال جاری به تصویب برسد. در این خصوص کمیسیون فرهنگی موظف شد نسبت به پیش‌نویسی که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به عنوان لایحه به هیئت وزیران تصویب شده در کمیسیون نهایی کند و پس از تصویب به مجلس محترم ارسال کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: فرآیند تهیه و تنظیم برنامه ششم از فردا اول خردادماه آغاز خواهد شد و ما می‌توانیم تا ۱۵ شهریورماه سال ۹۴ مصوبه نهایی این لایحه را که عمدتا در سال ۹۳ تنظیم می‌شود به عنوان مصوبه داشته باشیم و بودجه سال ۹۵ را براساس لایحه برنامه ششم تهیه کنیم.

نوبخت با بیان اینکه لایحه برنامه ششم را در وقت مقرر به مجلس تقدیم خواهیم کرد، اظهار داشت: احکام ستاد برنامه امروز صادر شده و از فردا کار تهیه و تنظیم برنامه ششم در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به مدلی که برای تهیه برنامه ششم در نظر گرفته شده است، گفت: براساس این مدل همه ظرفیت‌ها و نهادهایی که می‌توانند در امر برنامه ششم نظری داشته باشند در این الگو این امکان را خواهند داشت که بتوانند در فرآیند تهیه و تنظیم برنامه ششم مشارکت داشته باشند.

ظرف هفته‌های گذشته ۲۳ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه ششم با یک نوآوری نسبت به برنامه پنجم، تهیه خواهد شد، اضافه کرد: از شکل برنامه پنجم و برنامه‌های قبلی آسیب‌شناسی انجام شده و برنامه ششم را از تجارب برنامه‌های قبلی استفاده خواهیم کرد.

نوبخت ادمه داد: خوشبختانه یکی از مواردی که در برنامه تحول سلامت تعریف شده، بیمه کردن افراد فاقد بیمه بوده و باید به اطلاع برسانم تا به امروز بیش از ۴ میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به رایگان برای آنها دفترچه بیمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه ظرف هفته‌های گذشته ۲۳ هزار نفر مجددا به سایت مراجعه کرده و از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف داده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد با مشخص شدن نحوه هزینه کردن منابع حاصل از انصراف و اینکه این منابع به خزانه دولت نمی‌رود بلکه در بیمارستان‌ها صرف ارزان کردن هزینه درمان انسان‌های نیازمندی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، می‌شود، این ۲۳ هزار نفر همکاری بیشتری با دولت نشان دادند.

برنامه‌ جامع بهره‌وری در حال تهیه است

سخنگوی دولت ادامه داد: من همین امروز به سخنگوی هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام می‌کنم، خانم نجفیان حتما با شما خبرنگاران مصاحبه داشته باشد.

نوبخت با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم یک سوم از رشد متوسط سالانه ۸ درصدی باید از طریق افزایش بهرهوری حاصل شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه جامع بهرهوری ایجاد شود. خوشبختانه این برنامه الان تهیه شده و ما در مراحل تصویب این برنامه هستیم که براساس آن بتوانیم آموزشهای لازم را به همه دستگاهها ارائه کنیم تا در چارچوب این برنامه افزایش بهرهوری حاصل شود.