کاهش تحریم آمریکا اقتصاد ایران را بهبود بخشید

به گزارشافکارنیوز، سایت واشنگتن فری بیکن در مقاله ای به قلم " آدام کریدو " نوشت: روحانی رئیس جمهور ایران می گوید آمریکا برای سیاست های خصمانه به ایران غرامت هایی مدیون است و عجله ای برای توافقنامه نهایی هسته ای با غرب نیست.

آدام کریدو در مقاله خود نوشت رسانه های ایران اعلام کردند حسن روحانی رئیس جمهور ایران از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خواسته است برای سیاستهای خصمانه خود که خسارات زیادی به ملت ایران زده است غرامت پرداخت کند. بر اساس مصاحبه ای که روحانی چهارشنبه شب با تلویزیون سی سی تی وی چین داشت او گفته است غرامت آمریکا به ایران او را برای مذاکره با حسن نیت با آمریکا علاقمندتر می کند و گامها برای گسترش روابط میان دو کشور را افزایش می دهد. او تاکید کرد انتظار دارد سیاستمداران کاخ سفید رفتارهای گذشته خود را در نادیده گرفتن منافع ملت ایران رها کنند.

واشنگتن فری بیکن نوشت: در خواست روحانی از آمریکا برای پرداخت غرامت یک روز پیش از آن بود که او در کنفرانسی خبری خطاب به مقامات چین گفت تهران نه در مذاکرات و نه در دستیابی به توافقنامه نهایی با غرب بر سر برنامه هسته ای، هیچ عجله ای ندارد. گرچه مقامات واشنگتن درباره پرداخت احتمالی غرامت به ایران صحبتی نکرده اند اما کاخ سفید به میزان قابل توجهی تحریمها علیه ایران را برداشته است و باعثبهبود اقتصاد این کشور شده است. آمریکا در چارچوب توافقنامه ژنو هفت میلیارد دلار از داراییهای مسدود شده ایران را آزاد کرد. البته روحانی تاکید دارد این اقدامات کافی نیست. روحانی گفته است اگر آمریکا به حقوق ملت ایران احترام گذارد امکان گفتگو میان نمایندگان دو کشور وجود دارد. ایران آمریکا را متهم کرده است در مسیر گفتگوها کارشکنی می کند و مذاکره کنندگان آمریکایی خواسته هایی بیش از حد مطرح می کنند. در عین حالی که مذاکرات به سختی پیشرفت می کند، کاهش قابل توجه تحریمهای آمریکا اقتصادی ایران را بهبود بخشیده است. برای مثال صادرات نفت ایران افزایش یافته است و شرکتهایی از سراسر جهان برای بهره مندی از بازار پرسود ایران به این کشور سرازیر شده اند.

مارک دوبوویتس مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسیها در این خصوص گفته است حتی اگر این شرکتها قراردادی با ایران امضا نکنند، تهران توانسته است آنها را برای سفر به ایران تشویق کند و همین خود تبلیغات برای سرمایه گذاری در ایران است. این مسئله خودش دستاوردهای اقتصادی زیادی داشته است.

بر اساس جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ، ایران توانسته است تورم خود را به نصف برساند. همچنین توانسته است ارزش پول خود را تثبیت کند. همچنین اقتصاد ایران در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته است. جالب است برخی از شرکتهایی که به سرمایه گذاری در ایران تمایل نشان داده اند ، قراردادهای چند میلیاردی با دولت آمریکا دارند.