زدن سد باعثکاهش سطح آب دریای خزر خواهد شد

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری آذرنیوز اعلام کرد، ساخت چند مخزن ذخیره آب بر روی آب رودخانه ارس، یکی از اولویت های اصلی دولت جدید ارمنستان در فاصله سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ است.

دولت ارمنستان معتقد است که آب مورد نیاز برای مصارف شرب و آبیاری خود را باید از این رودخانه تامین کند در حالی که اکنون این آب ها به دریای خزر ریخته می شود.

رودخانه ارس، یکی از بزرگترین رودخانه های قفقاز است که در امتداد کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و ایران واقع شده است. رودخانه ارس در منطقه صابرآباد آذربایجان به رودخانه کورا می پیوندد و از آنجا مستقیما به دریای خزر می ریزد.

حدود ۷۶ درصد خاک ارمنستان متعلق به حوزه آبگیر رودخانه ارس است. اکثر رودخانه های ارمنستان ریزابه های ارس هستند.

اویک آبرامیان، نخست وزیر ارمنستان اخیرا گفته است، دولت این کشور قصد دارد ساخت مخازن آب یگوارد، ودی، کاپ و ماسترین را در طی سال های آینده آغاز کند یا به اتمام برساند. ساخت این مخازن ذخیره آب، امکان ذخیره ۱۴۵ تا ۱۸۰ میلیارد متر مکعب آب مناسب جهت آبیاری را فراهم خواهد ساخت.

وی افزود: «مجموعا ۲۵۰ میلیون دلار برای این پروژه ها اختصاص داده شده است.»
این اقدام از سوی ارمنستان، بدون شک یکی از طولانی ترین رودخانه های قفقاز را با یک چالش اکولوژیکی جدی مواجه خواهد ساخت. کاهش آب ریخته شده به ارس از سرشاخه های آن، موجب نابودی اکوسیستم منطقه خواهد شد و کاهش جدی سطح آب دریای خزر را به دنبال خواهد داشت.

رامیز محمد اف، رئیس موسسه جغرافیایی آکادمی ملی علوم آذربایجان در این باره گفت: رودخانه ارس، سالانه ۶ کیلومتر مکعب آب وارد دریای خزر می کند. تمامی رودخانه های دیگر۳۵۰ کیلومتر مکعب آب وارد این دریا می نمایند.

وی افزود: «ساخت مخازن ذخیره آب بر روی رودخانه ارس وضعیت اکولوژیکی را در حوزه آب ریز این رودخانه بدتر خواهد کرد، اما این وضعیت موقتی است زیرا پس از آزاد شدن آب، اکوسیستم منطقه خود را ترمیم خواهد کرد.»

وی افزود: ارمنستان هنوز کنوانسیون هلسینکی در مورد رودخانه های مرزی و دریاچه های بین المللی را به تصویب نرسانده است...این کنوانسیون کشورهای عضو را از تغییر در مقدار آب ریخته شده به رودخانه بدون اجازه کشورهای همسایه منع می کند.