با خام فروشی مبارزه خواهیم کرد

به گزارش افکارنیوز، جعفر سرقینی روز دوشنبه در مراسم هفته معدن اظهار داشت: برجسته ترین نقطه ضعف زنجیره تولید مواد مدنی مربوط به حوزه فولاد است که سالانه هفت تا هشت میلیون تن فولاد خام یا محصولات فولادی وارد کشور می شود، در حالی که ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن سنگ آهن صادر می کنیم.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب توسعه فولاد پیش بینی کرده است که ظرف دو سال چرخه تولید کنسانتره و گندله کامل شود تا از واردات بی نیاز شویم.

سرقینی با انتقاد از صادرات سنگ آهن از نقاط دور دست کشور گفت: انتقال هر تن سنگ آهن از منطقه سنگان خراسان رضوی به بندرعباس ۳۴ لیتر گازوئیل مصرف می کند که کمترین یارانه سوخت در این ارتباط چنانچه یک دلار باشد، بطور معمول برای هر رفت و آمد ۳۴ دلار اتلاف منابع است، در حالی که هر تن صادرات سنگ آهن بر اساس گزارش های فعالان این بخش ۱۰ دلار سود دارد.

وی به آزادسازی پهنه های بلوکه شده معدنی بعنوان دیگر سیاست کاری وزارت صننعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: بهره بردارانی که از نظر توان مالی تجربه و تخصص در پهنه ها فعالیت داشته باشند، این وزارتخانه از آنها حمایت لازم را بعمل خواهد آورد.

به گفته این مقام مسئول، تاکید بر اکتشافات سیستماتیک معدنی بعنوان محور کار دنبال می شود و فعالیت اکتشافی سنتی مورد پذیرش نیست و بهره برداران می توانند در رویه اکتشافات سیستماتیک از توان شرکت های خارجی استفاده کنند.

وی پدیده استفاده از پروانه های بهره برداری از معادن را که مورد سفته بازی قرار می گرفتند، مردود دانست و گفت: ارزش پروانه های بهره برداری به فعالیت مربوط به آن است و تاکنون(هفت تا هشت ماه گذشته) ۱۵۰ پروانه از سوی این وزارتخانه باطل شده است.

سرقینی به افزایش هزینه حق الارز در دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: ثبت محدوده امروز دیگر برای سفته بازی سودی در بر ندارد و افراد باید فعالیت معدن کاری داشته باشند تا از محدوده معدنی مواد استخراج شود.

وی با بیان این که، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید مدیریتی خود تشویق به سرمایه گذاری برای ارزش افزوده بیشتر را در دستور کار قرار داده، گفت: قطعا ایجاد واحدهای گندله سازی سنگ آهن از سیستم تسهیلاتی برخوردار و مورد حمایت قرار می گیرد و سرمایه گذاران با شناخت نسبت به برنامه های وزارتخانه نسبت به همکاری خود اقدام نمایند.

وی لزوم تجمیع معادن کوچک مقیاس را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز ایران دارای هفت هزار معدن است که تعداد پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال می باشد، بنابراین چنانچه تعداد معادن با مقیاس بزرگ تعریف شود، از مشکلات زیست محیطی و یارانه های مربوطه کاسته می شود و بهره برداری ها به شکل اصولی تر صورت می گیرد.

همایش یک روزه هفته معدن در محل سازمان ایمیدرو بعدازظهر امروز به کار خود پایان می دهد.