ایران از چند در صد ظرفیت پتروشیمی استفاده می کند؟

به گزارش افکارنیوز، عباس شعری‌مقدم در یازدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران اظهار داشت: نخستین هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به ظرفیت رساندن تولید مجتمع‌های موجود است.

وی افزود: در حال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالیانه ۶۰ میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، فقط از ۶۸ درصد از این ظرفیت به طور متوسط استفاده می‌شود که این یعنی حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت بلااستفاده در سال که می‌تواند با اعمال پاره‌ای از اقدامات مدیریتی، به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم‌اکنون بلااستفاده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کمک به رفع موانع اجرای ۶۰ طرح نیمه‌تمام باقیمانده از دولت‌های گذشته را دومین برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و گفت: این ۶۰ طرح نیمه تمام پیشرفت‌هایی از ۱۰ درصد تا بیش از ۹۰ درصد دارند که چنانچه به بهره‌برداری برسند ظرفیت ۶۰ میلیونی فعلی به ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

شعری‌مقدم افزود: مشکل عمده این طرح‌ها تأمین منابع ارزی است که تلاش می‌شود از مسیرهای مختلف از جمله سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود.

وی اضافه کرد: امید زیادی است که در سالجاری شاهد به تولید رسیدن ۴ طرح از ۶۰ طرح نیمه تمام پتروشیمی باشیم که در این صورت سالیانه ۲ میلیون تن به ظرفیتهای موجود افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اجرای ۳۶ طرح جدید که عمدتاً بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده‌اند را سومین برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح‌ها به ۴۱ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در صورت رسیدن به بهره‌برداری، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران سالانه از ۱۸۰ میلیون تن فراتر خواهد رفت.

شعری‌مقدم در خصوص روند توسعه آینده صنعت پتروشیمی در ایران اذعان داشت: توسعه آتی صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در ۴ قطب دیگر در سواحل خلیج‌فارس و یا دریای عمان شکل می‌گیرد.

وی افزود: قطب اول در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در ۴۰ کیلومتری شرق عسلویه است که در این منطقه علاوه بر صنعت پتروشیمی صنایع فولاد و آلومینیوم نیز دایر خواهند شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: قطب دوم منطقه آزاد جاسک است که در ساحل دریای عمان بلافاصله بعد از تنگه هرمز قرار دارد که این منطقه نیز در آینده قطب مهم صنعتی دیگری از جمله صنایع پتروشیمی خواهد بود.

شعری‌مقدم سومین قطب جدید پتروشیمی ایران را منطقه آزاد چابهار اعلام کرد و گفت: در این منطقه بخش خصوصی اقدام به فراهم کردن زیرساختهای لازم برای احداث۱۷ مجتمع کرده است که ۳۰ میلیون تن انواع محصولات پایه پتروشیمیایی را تولید می کنند و در این منطقه ۱۶ واحد میان‌دستی پتروشیمی نیز احداثمی‌شوند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی ایرانشهر در شمال چابهار قطب چهارم پتروشیمی است که مراحل انجام مطالعات مقدماتی را می‌گذراند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: علاوه بر ۴ قطب جدید پتروشیمی، احداث۴ طرح مگاتنی متانول، اوره و آمونیاک با ظرفیتهای بالای یک میلیون تن در جزیره لاوان و تعدادی واحد GTP در داخل سرزمین نیز مدنظر قرار دارند.

شعریمقدم تصریح کرد: از آنجا که در آینده گاز طبیعی به وفور در ایران در دسترس خواهد بود؛ لذا این شرکت در نظر دارد با استفاده از تکنولوژیهای GTO/GTP انواع الفینها در داخل سرزمین تولید کند زیرا این محصولات میتوانند نقش مهمی در توسعه صنایع پاییندستی پتروشیمی بازی کنند؛ از این رو در هر نقطه از داخل کشور که آب و گاز طبیعی به وفور یافت شود اجازه اجرای این نوع طرحها داده خواهد شد.