معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی

به گزارش افکارنیوز، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مناطق آزاد، صادرات و بخش کشاورزی معاف از مالیات هستند، نرخ مالیات بر بورس ۵/۲۲ درصد، در مناطق محروم نیز سرمایه‌گذاری تا ۲۰ سال معاف از مالیات است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در دنیا مشوق مالیاتی برای صنایع پیشرفته در نظر می‌گیرند و اینگ ونه نیست که پنیرسازی هم معاف از مالیات باشد. در ایران برای بخش کشاورزی به عنوان مشوق معافیت مالیاتی قرار داده شده است.

وی گفت: عمده کشورهای توسعه یافته به جای معافیت مالیاتی روی اعتبار سرمایه‌گذاری و اعتبار مالیاتی کار می‌شود و هر کس سرمایه‌گذاری کند تا معادل سرمایه‌گذاری از درآمد معاف از مالیات برخوردار است، مثلا اگر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بیاورد تا درآمد ۱۰۰ میلیارد تومان معاف از مالیات و بعد از آن مشمول مالیات می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: در حال حاضر شرکت‌هایی که در سال ۷۲ در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند هنوز مالیات نمی‌پردازند در حالی که معافیت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تا ۲۰ سال است و این ۲۰ سال نباید مرتب تکرار شود بلکه قانون بگوید مثلا تا سال ۱۳۹۴ این فعالیت معاف از مالیات است.

عسکری گفت: در کشور ما علاقه زیادی به معافیت از مالیات وجود دارد و من یک سال با صداوسیما کلنجار رفتم که برای تبلیغ اوراق مشارکت به جای اینکه بگویند معاف از مالیات است گفته شود اوراق مشارکت با نرخ مالیات صفر درصد عرضه می‌شود.

در ادامه رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای سرمایه‌گذاری بر روی فارغ‌التحصیلان صندوق و هلدینگ سرمایه‌گذاری ایجاد کردیم که با هیات امنای دانشگاه مصوب شد.

وی افزود: به جای اینکه مشوق سرمایه‌گذاری خارجی را دنبال کنیم باید فضای کسب و کار شفاف شود و کسب و کار نیاز به ثبات، امنیت و پویایی دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست هم‌اندیشی سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ما نیاز به بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، بلکه سرمایه‌گذاران رفتار دولت در قبال شرکت‌های داخلی سرمایه‌گذار را بررسی می‌کنند و براساس آن تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند.

وی افزود: بروکراسی اداری باید برطرف شده و به جای آن شفافیت و پویایی در محیط کسب و کار ایجاد شود.

روستاآزاد افزود: اگر اقتصاد مقاومتی شکل گیرد میتوان در قالب اقتصاد مقاومتی سرمایهگذار مستقیم خارجی را نیز جذب کرد.