مجلس: گرانی گاز غیر قانونی است

به گزارش افکارنیوز، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها گاز طبیعی مشترکان خانگی هم با افزایشی ۲۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته مواجه شد و از ابتدای فروردین ماه سال جاری قیمت های جدید در محاسبه قبوض گاز اعمال شد.

از سوی دیگر، همزمان با فرا رسیدن روزهای گرم بهاری و خاموش شدن دستگاه های گرمایشی متوسط مصرف گاز طبیعی مشترکان خانگی با سقوط آزاد روبرو شد به طوری که متوسط مصرف این حامل انرژی از ۳۵۰ تا ۴۰۰ مترمکعبی زمستان به کمتر از ۱۰۰ متر مکعب کاهش یافت.

با فروکش کردن مصرف گاز، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی هم کاهش یافت به طوری که شرکت ملی گاز بار مالی قبوض مشترکان خانگی در فصول گرم سال را بین هفت تا حداکثر ۳۳ هزار تومان اعلام کرده است.

در این بین مسئولان شرکت ملی گاز ایران با رد هرگونه افزایش دوباره قیمت گاز طبیعی پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، تاکید می کنند که هیچ گونه مصوبه جدیدی به منظور افزایش قیمت این انرژی پاک در دولت تدبیر و امید به تصویب نرسیده است.

ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با مهر با رد هرگونه افزایش مجدد قیمت گاز برای مشترکان خانگی، تاکید کرده است: پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بهای گاز شامل تعرفه‌های قیمت گذاری، عوارض گازرسانی، بیمه و ارزش افزوده به هیچ وجه افزایش نیافته است.

همزمان با اظهار نظر مسئولان شرکت گاز مبنی بر تثبیت قیمت گاز پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش دوباره قیمت گاز پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها این اقدام دولت را غیر قانونی اعلام می‌کنند

سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال در دو مرحله قیمت گاز افزایش یافت، گفت: بهای گاز یک مرحله طبق مصوبه مجلس و با اجرا شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت که قانونی است اما افزایش ایجاد شده در بهای گاز قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی غیر قانونی است که باید اصلاح شده و کاهش یابد.

نماینده مردم فلاورجان در خانه ملت با اشاره به مراجعه گسترده مردم با در دست داشتن قبوض نجومی گاز به به دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه، تصریح کرد: گازخانگی قابلیت قاچاق ندارد و اینکه قبض های گاز در فصل تابستان نسبت به زمستان که مصرف گاز بیشتر است رقم های سنگین تری دارد، درست نیست و چنین رویه هایی باید اصلاح شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در زمان بررسی بودجه هم با اخذ عوارض بر مصرف گاز خانگی مخالفت داشته است، تاکید کرد: اینکه به روستاها باید گازرسانی شود شکی نیست و این جزء وظایف دولت است اما نباید هزینه گازرسانی با اخذ عوارض از جیب مردم که با درآمدهای پایین خرج و مخارج بسیاری دارند، تامین شود.

قبوض گاز مشترکان خانگی از ابتدای فروردین ماه سال جاری شامل دو افزایش قیمت و هزینه شده است به طوری‌که در اولین افزایش قیمت، مطابق با مصوبه دولت تدبیر و امید بهای هر مترمکعب گاز مشترکان خانگی با ۲۰ درصد افزایش قیمت روبرو شده است.

همچنین از ابتدای سال جاری، هزینه عوارض فروش هر متر مکعب گاز طبیعی به مشترکان خانگی از ۱۰ تومان سال گذشته به ۱۳ تومان افزایش یافته تا عملا متوسط قیمت هر مترمکعب فروش گاز مشترکان از ۷۰ تومان فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به حدود ۱۰۰ تومان در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

با افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز مشترکان خانگی و احتساب هزینه ۱۳ تومانی عوارض به ازای مصرف هر یک متر مکعب گاز، آبونمان، مالیات و حق بیمه، بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی افزایش می یابد.