نوسازی بافت فرسوده در ایران به چه معنا است؟

به گزارش افکارنیوز، اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در نشست خبری هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور گفت: نوسازی بافت فرسوده اصلاح ساختمان فرسوده است نه نوسازی بافت فرسوده. وقتی از نوسازی صحبت می‌شود منظور فضای سبز، مراکز آموزشی، معابر، شبکه‌های آب و برق و گاز است، اما ما فقط ساختمان را اصلاح می‌کنیم و توجه‌ای به سایر مولفه‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه کاردان‌ها بخشی از پیکره نظام ارتقای ساختمان هستند و ما به آنها نیاز داریم، گفت: تلاش می‌کنیم با تعامل درستی همکاری با کاردان‌های فنی را پیش ببریم.

وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر کاردان‌ها با مرکز آموزش حرفه ای وزارت کار و همچنین آموزش و پرورش نیز باید همکاری متقابلی را در خصوص تربیت نیروهای ماهر کار داشته باشیم.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: با توجه به تولید انبوه مدرک مهندسان معلوم نیست مهندسان با این مدارک قابلیت حرفه‌ای شدن در حوزه ساخت و ساز را داشته باشند.

ترکان با بیان این‌که این موضوع فقط در ایران نیست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز فقط ۷ درصد از فارغ‌التحصیلان مهندسی تبدیل به مهندس حرفه‌ای می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کاردان‌ها یکی از نیازهای بخش ساخت‌وساز کشور هستند، تاکید کرد: در تمام کارگاه‌های ساختمانی نیازمند حضور کاردان‌ها هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مسکن مهر و کیفیت ساخت و سازهای آن نیز گفت: روز گذشته اعلام شد که از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی سال ۹۱،۴۴ هزار میلیارد تومان نتیجه خلق پول برای مسکن مهر است. مسکن مهر در حوزه کاری ما قرار ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: مسکن مهر با نظام مهندسی ساختمان آغاز نشده است و در حوزه وزارت راه و شهرسازی است.

ترکان با اشاره به ضرورت تدوین استاندارد اجباری برای ۳۲ قلم مصالح ساختمانی گفت: سازمان نظام مهندسی این برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اصلاح قانون نظام مهندسی را تحسین می‌کنیم، گفت: از وقتی سازمان نظام مهندسی وارد این کار شده حضور را برای تمام استان‌ها طرح کرده‌ام و نظرات آنها را ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه توضیح داد: این نظرات را با وزارت راه و شهرسازی مبادله کرده‌ایم، در میانه راه طرحی را در کمیسیون عمران داریم که رئیس آن روابط خوبی با مجموعه سازمان دارد. در مجموع فرصت را برای اصلاح قانون غنیمت می‌شمریم.

وی در خصوص تخریب گسترده ساختمان ها و ساخت ساختمان جدید نیز گفت: سعیدی کیا، وزیر اسبق مسکن و شهرسازی در جلسه ای گفت نکند مشغول تولید بافت فرسوده باشیم، از این رو باید این مسئله را جدی بگیریم و مواظب باشیم.

ترکان یادآور شد: ساختمان های حدود ۲۰ سال که در کشور تخریب می‌شود به خاطر فرسودگی نیست، دلیل آن تغییر در ضوابط شهرسازی است.

مشاور رئیس جمهوری با بیان این‌که واردات زمین از چین میسر نبوده وگرنه آنرا هم وارد می‌کردیم، تاکید کرد: نوسانات در نظام تصمیم‌گیری حوزه شهرسازی باعثتخریب ساختمان در کشور بوده است.

ترکان در ادامه گفت: در جلسه ای که در شهرستان نور داشتیم شهرداران گفتند فقط ۲۰ درصد از درآمد مربوط به ارائه خدمات است و ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری مربوط به این است که عده‌ای تراکم بخرند یا تخلف کنند تا آنها را جریمه کنیم.

ترکان خاطرنشان کرد: خیلی از شهرداری های کشور به دنبال این هستند که جریان تخلف تداوم داشته باشد، البته بنده به شهرداری خاصی اشاره نمیکنم.