قیمت گذاری شورای رقابت، حاشیه بازار خودرو را افزایش می دهد

به گزارش افکار ، محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص فرمول جدید قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت ،بیان کرد: من با اصل این کار نظر موافق ندارم.دولت ، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کنند،چون در هیچ جای دنیا دولت ها در خصوص تعیین قیمت خودرو دخالت نمی کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ادامه داد: این ارگان ها، خودرو سازان را مجبور می کنند به زعم خودشان به نفع خریدار قیمت پایینی را برای محصولات خود در نظر بگیرند اما طبق آمار ما به دلیل اختلاف قیمتی که بین بازار و کارخانه و جود دارد ۹۰درصد کسانی که خودرو ثبت نام می کنند آنها را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

محمد رضا نجفی تاکید کرد: کل این معادله اشتباه است چون خودرو سازان، قطعه سازان و مردم زیان می بینند. اگر قیمت را آزاد بگذارند و دخالت نکنند، قیمت خودرو در بازار برای مصرف کننده کاهش پیدا می کند و خودرو ساز سعی می کند در حاشیه بازار قیمتی را به وجود بیاورد که مردم بتوانند خودروی مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی در واکنش به اظهار نظر مسوولان دولتی در خصوص قیمت خودرو تصریح کرد: زمانی که دستمزد کارگر ۲۹درصد، برق ۲۰درصد، تورم نقطه به نقطه ۱۷درصد، تورم سالیانه ۲۵درصد و نرخ ارز مبادلاتی از ۲۴۵۰ تومان به ۲۵۵۰ افزایش قیمت داشته است، چرا بعضی ها می گویند قیمت خودر افزایش پیدا نکند. این بحثها غیر کارشناسانه است.

وی ادامه داد: خودرو یک پدیده اقتصادی است که متاثر از تمام مولفه اقتصادی دیگر است. چطور می توان گفت تمامی مولفه ها افزایش قیمت داشته باشند اما قیمت خودرو افزایش پیدا نکند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: بارها گفته ایم قیمت ها را برگردانید به قبل از هدفمندی یارانه ها ما هم قیمت خودرو را به همان زمان که نصف قیمت فعلی می باشد هدایت می کنیم.

ایشان در خصوص جلسه ای که در آن شورای رقابت با مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان در راستای تعیین افزایش قیمت خودرو برگزار شد، گفت: افزایش قیمتی که برای خودرو در این جلسه تعیین شد بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بود، طبق قانون وظیفه شورای رقابت تعیین فرمول قیمت است نه تعیین قیمت خودرو.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد شورای رقابت در بین منطق -که حکم می کند قیمت ها حداقل ۱۲ درصد افزایش یابد - و نظرهای شخصی مسوولین دولتی که با افزایش قیمت خودرو مخالف هستند ،گرفتار شده است.