قیمت پژو ۲۰۶ را با هیوندای مقایسه نکنید!
گروه اقتصادی -

این بار نیز قصه جنجالی افزایش قیمت تکرار شد. خودروسازان نالان از اینکه تورم بخشی در قیمت خودرو لحاظ نشده است، مدارک را به شورای رقابت بردند. شورای رقابت نیز با افزایش قیمت خودروها با ۵شرط موافقت کرد. اما درصد این افزایش خودروسازان را راضی نکرده است.

به گزارشافکارنیوز؛ خودروسازان می گویند قیمت ها باید در حاشیه بازار تعیین شود. البته به نظر می رسد منظور آنها از حاشیه بازار، خودشان باشند. چرا که مصرف کننده ایرانی به هیچوجه از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیست و قیمت های کذایی این صنعت داخلی رویای خرید خودرو را برای خیلی از ایرانیان تبدیل به کابوس کرده است. تعیین قیمت ها در حاشیه بازار به شرط کاهش سالیانه تعرفه پیشنهادی است که برخی از کارشناسان ارائه می کنند. طبق استدلال کارشناسان، با کاهش تعرفه رقابت پذیری خودروسازان افزایش پیدا می کند و درکنار آن، با آزادسازی قیمت ها، جنجال های هرماهه خودروسازان، دولت و شورای رقابت تمام می شود.

اما آیاخودروسازان نیز از این پیشنهاد استقبال می کنند؟

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو می گوید: «تعرفه قصه اختلاف فضای کسب و کار داخل و خارج از کشور است. بیایند سود بانکی داخل کشور را اندازه سود بانکی خارج از کشور محاسبه کنند، ما تعرفه هم نمی خواهیم. اما قیمت باید در حاشیه بازار تعیین شود. در هیچ کشوری دولت نه قیمت خودرو تعیین کرده است و نه سازمانی قیمت را به خودروسازان تحمیل می کند.»

او به شدت تاکید دارد که خودروسازی در ایران انحصاری نیست: «درحال حاضر ۱۶ خودرو ساز و ۱۸وارد کننده داریم. انحصار برای زمانی است که خود کارخانه تعیین قیمت کند.»

وقتی به او می گوییم به واسطه تعرفه ها خودروسازی ایران انحصاری شده است، می گوید: «تعرفه ربطی به انحصار خودروسازان ندارد. تعرفه واردات خودرو اختلاف فضای کسب و کار داخل و خارج از کشور است.»

نجفی منش درحالی تاکید دارد که تعرفه از خودرو صنعتی انحصاری در ایران نساخته است که در زمان های نه چندان دور و نه چندان نزدیک، در زمان پاگرفتن صنعت خودروی یران تعرفه های واردات خودرو وضع شد تا صنعت شکوفا شود. به نظر می رسد اکنون که خودروسازان نتوانسته اند به شکوفایی برسند، فضای کسب و کار بهانه خوبی برای آنها شده است.

به نجفی منش که این موضوع را متذکر می شویم، جواب می دهد: «الان دیگر این حرف ها نیست. تعرفه واردات خودرو درحال حاضر ۴۰درصد است که حتی از تعرفه واردات کالاهای دیگر نیز پایین تر است.»

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان درحالی بر کاهش نیافتن تعرفه ها پافشاری می کند که قیمت خودروهای خارجی نسبت به قیمت واقعی خود فاصله زیادی دارند. به طور مثال یک دستگاه هیوندای با قیمت ۱۵هزار دلار چندین برابر قیمت اصلی خود به فروش می رسد و این درحالیست که اگر با دلار ۳هزار تومانی نیز حساب کنیم حداکثر قیمت همان خودرو ۵۰میلیون تومان می شود. درواقع قیمت یک دستگاه هیوندای با قیمت یک دستگاه پژو ۲۰۶ برابری می کند اما در داخل کشور همان دستگاه هیوندای با قیمت ۱۵۰میلیون تومان به فروش می رسد!

او می گوید: «مقایسه قیمت هیوندای با ۲۰۶ درست نیست. ۲۰۶ در آن زمان در فرانسه ۱۵هزار یورو قیمت داشت. قیمت های صادراتی خودروها پایین تر است.»

نجفی منش گرچه از پیشنهاد کاهش تعرفه ها راضی به نظر می رسد، به شدت از آزادسازی قیمت خودرو و تعیین آن در حاشیه بازار حمایت می کند. وی تصریح می کند: «برای سیمان مشابه همین داستان ایجاد شد. دولت یک قیمت می گوید، کارخانه هم یک قیمت دیگر و در این میان رانت ایجاد می شود. دولت اگر می خواهد کمک مردم کند، کاری به قیمت نداشته باشد. بگذارد قیمت خود را در بازار تعیین کند.»

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تاکید می کند: قیمت های جدید را ممکن است اجرا کنند اما آن را قبول ندارند.