با این مصوبه، خرید تضمینی سیب زمینی برای اولین بار در استان گلستان از سوی سازمان تعاون روستایی به صورت نامحدود خرید تضمینی می شود.

به گزارش مهر، اعلام نرخ خرید تضمینی ۱۳۰ تومان به ازای هر کیلوگرم سیب زمینی درحالیست که قیمت این محصول در بازار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گزارش شده است.

همه ساله بین شش تا هشت هزار هکتار سیب زمینی در استان گلستان کشت می شود و بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن سیب زمینی در سه سیکل بهاره، تابستانی و پاییزه تولید می شود.

سیب زمینی بهاره استان گلستان زمانی برداشت می شود که در هیچ کجای کشور هنوز برداشت شروع نشده است.

جمعی از کشاورزان گلستان با انتقاد از پایین بودن قیمت خرید تضمینی سیب زمینی، خواهان تجدید نظر و افزایش قیمت اعلام شده هستند.

به گفته این کشاورزان، قیمت اعلام شده نصف هزنیه های تولید است و کشاورزان در صورت فروش محصول با این قیمت متضرر می شوند.

در عین حال برخی کشاورزان اعلام کرده اند، محصولمان را با قیمت ۱۳۰ تومان بفروش نمی رسانیم.

بالا بودن هزنیه های تولید، بالا بودن هزینه های حمل و نقل، مشکل در عرضه و بازاریابی از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان به آن اشاره دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه اظهار داشت: شورای اقتصاد مصوب کرده است، سازمان تعاون روستایی سیب زمینی کشاورزان را با قیمت ۱۳۰ تومان به صورت نامحدود خریداری کند.

رمضانعلی جعفری افزود: برای خرید تضمینی سیب زمینی تا بحال دستوراعمل ابلاغی نداشتیم و از این پس مقرر شد این کار صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با این کار مشکل برخی کشاورزان حل می شود و از کشاورزانی که مایل به فروش محصول هستنتد، تعاون روستایی اقدام به خرید می کند.

رئیس جهادکشاورزی گلستان بیان داشت: این قیمت شاید مورد نظر و عادلانه نباشد ولی شورای اقتصاد قیمت کف را در نظر گرفته تا کشاورز ضرر نکند.

جعفری یادآورشد: مسلما اگر قیمت سیب زمینی در بازار بالای ۱۳۰ تومان باشد، کشاورزان به تعاون روستایی نمی فروشند و در صورتی ارائه می دهند که در بازار قیمت کم باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان داشت: سقف بازار سیب زمینی استان در روز دو هزار تن است و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا این میزان وارد شود.

جعفری اظهار داشت: الان به دلیل گرمای هوا روزانه بیش از سه هزار تن سیب زمینی برداشت می شود و این هزار تن سقف بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی از کشاورزان خواست تا در برداشت محصول عجله نکنند.