آیا مردم با وام مسکن می توانند خانه بخرند؟

به گزارش افکارنیوز، بنابراین متقاضی استفاده از وام خرید مسکن می تواند تقاضای استفاده از ۴۵ میلیون تومان وام مسکن را از طریق خرید اوراق مسکن در بورس و سپس طی مراحل تکمیل پرونده در بانک مسکن دنبال کند.
با وجود اینکه مجموع وام مسکن در حال حاضر به بیش از ۲ برابر سال گذشته افزایش یافته است، اما نگاهی به قیمت ها در بازار مسکن به ویژه در کلانشهرها نشان می دهد در صورتی که خود متقاضیان ذخیره نقدی قابل قبولی برای خرید مسکن در اختیار نداشته باشند، از طریق مبلغ وام جدید به هیچ وجه حتی در حاشیه ای ترین نقاط شهرهای بزرگ مانند تهران نیز امکان خرید یک واحد کوچک مسکونی وجود ندارد.
به این ترتیب، با وجود افزایش مبلغ وام خرید مسکن در شورای پول و اعتبار، توان خرید وام ۴۵ میلیون تومانی جدید در کلانشهرهایی مانند تهران بین ۴ تا ۱۵ متر است. به عبارت دیگر، ناتوانی شبکه بانکی در حمایت از متقاضیان خرید مسکن و عدم وجود رقابت بین بانک ها در ارائه بسته های ویژه بانکی برای متقاضیان خرید مسکن، باعثشده تا بخش قابل توجهی از تقاضاهای واقعی مردم برای خانه دار شدن، بی پاسخ بماند.
حالا اما با بروز این مشکل این مشکل به تازگی در حالی بانک مرکزی پرداخت وام خرید مسکن توسط بانک ها(به جز بانک مسکن) را ممنوع اعلام کرده است، برخی از بانک ها و موسسات مالی، پرداخت وام خرید مسکن با سودهای نجومی با ارزیابی مشتریان را آغاز کرده اند.
طی سالهای اخیر پرداخت وام مسکن توسط سیستم بانکی به جز بانک مسکن توسط بانک مرکزی ممنوع اعلام شد تا از این طریق افزایش قیمت و هرج و مرجی که در بخش مسکن کشور بوجود آمده بود، متوقف شود، زیرا دلیل افزایش نرخ های مسکن وام های کلانی که برخی از بانکها به ویژه خصوصی ها برای خرید مسکن می پرداختند، اعلام شده بود.
با گذشت چندین سال از این تصمیم و توقف پرداخت وام خرید مسکن که بیشتر هم توسط خصوصی ها با سودهای بالا اما با مبالغ بالا پرداخت می شد، برخی از بانکها با روش هایی جدید پرداخت وام خرید مسکن را دوباره آغاز کرده اند. البته بیشتر این بانکها و موسسات که در بین آنها موسسات مالی غیرمجاز نیز به چشم می خورند، به صورت مقطعی و دوره ای با طرح های ویژه نسبت به پرداخت این نوع وام ها اقدام می کنند.
یکی از این بانکها وامی به مبلغ حداکثر ۸۰ میلیون تومان برای خرید مسکن می پردازد؛ اما میزان پولی که از مشتری بازپس می گیرد، بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است.
یکی از موسسات بانکی هم پرداخت وام خرید مسکن را منوط به وضعیت فیش حقوقی مشتریان و میزان حقوق ماهیانه حداقل به میزان ۲ میلیون تومان اعلام می کند. این در حالی است که متوسط دریافت حقوق افراد جامعه حتی به این رقم هم نمی رسد.
در هر حال، آنچه مسلم است این است که هدف بانکها و موسساتی که وام خرید مسکن می پردازند، تنها کمک به مردم، اقشار متوسط و ضعیف برای خانه دار شدن نیست، زیرا سودهای کلانی توسط این بانکها و موسسات دریافت می شود به طوری که برخی از آنها وام پرداختی را به صورت ۲ برابر از مشتری برای مدت پنج سال پس می گیرند.
با این حال هنوز هم بی خانه به فکر راهی برای خانه دار شدن و کسی به این فکر نمی کند که این وام های کلان را چگونه و با چه قیمتی باید باز پرداخت کند!
اصلا اگر قشر متوسط توانایی باز پرداخت چنین وام هایی را داشت مگر کسی بی خانه می ماند؟!