راهنمای خرید و نگهداری خرما + جدول قیمت

به گزارش افکارنیوز، بی‌شک خرما جزء آن دسته از محصولاتی است که به علت ارزش غذایی و جبران قند کاهش یافته در طول مدت روزه‌داری مصرف آن همواره توصیه شده است.

از سوی دیگر خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت کرده و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل داشتن فسفر و منیزیم، موجب تقویت حافظه می‌شود.

خرمای ایرانی گونه‌های متعددی دارد که مصارف هرکدام از آن‌ها متفاوت است. گونه‌هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، کلوته و… که در میان این گونه‌ها شاید نام مضافتی برایمان از همه آشناتر باشد، گونه‌ای از خرما که به شکل رطب در بازارهای داخلی و خارجی با طعمی بسیار دل‌چسب به فروش می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حین خرید انواع خرما باید به آن توجه شود، کال یا رسیده بودن این محصول است که معمولاً برای تشخیص این امر، دو شاخص رنگ و طعم در نظر گرفته شده است.

بخش کمی از گونه‌های خرما پیش از رسیدن کامل و در مرحله «کال» برداشت می‌شوند. این خرماها با توجه به گونه، زرد یا قرمز هستند و اگر مزهٔ آن را بچشید، طعم گس مانندی را زیر دهان خود احساس خواهید کرد.

اندازه میوه، بافت، رنگ و بدون نقص بودن این محصول از ضایعاتی چون سوختگی، کرم‌خوردگی، شکرک زدن، از شاخص‌هایی است که در هنگام خرید این محصول خصوصاً در حین توجه به ‌ظاهر آن به‌کرات توصیه شده است.

دیگر نکته‌ای که همواره توصیه شده، میزان شیرینی و قند موجود در این محصول است که معمولاً از ۵۰ درصد در خرمای تازه و ۷۵ درصد در خرمای خشک تعیین می‌شود.

با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و جلوگیری از ترش شدن این محصول، توصیه شده است تا این خرمای خریداری‌شده در دمای مناسب نگهداری شود.

چراکه در صورت نگهداری خرما در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، می‌توان آن را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه نگهداری کرد. چنانچه بخواهیم به مدت طولانی‌تر آن را نگهداری کنیم، باید از فریز کردن آن استفاده کنیم.

همچنین از نگهداری خرماهای بسته‌بندی‌شده در کابینت خودداری کرده و اگر قصد این کار را دارید، خرمای خود را در ظرفی دیگر جداگانه چیده و روی آن را با نایلون فریزر بپوشانید.

اگر خرما خشک شد با ریختن کمی آب گرم و یا حتی آب‌میوه شکل بهتری به خود می‌گیرد.

مراقب باشید که خرما را در محلی که اقلام بودار همچون سیر وجود دارد، نگذارید زیرا خرما خیلی زود به خود بو می‌گیرد.

در جدول زیر لیستی از انواع قیمت خرماهای موجود در بازار تهیه شده است که بدین شرح است:

ردیف

نام محصول

قیمت محصول(کیلوگرم - ریال)

درجه‌یک

درجه دوم

۱

آلویی

۶۰۰۰۰

۵۵۰۰۰

۲

بیزو

۷۲۰۰۰

۶۵۰۰۰

۳

پیارم

۱۸۵۰۰۰

۱۳۹۰۰۰

۴

چیپس خرما

۴۵۰۰۰

۳۹۰۰۰

۵

خاصویی

۵۵۰۰۰

۵۰۰۰۰

۶

دشتستان و کبکاب

۲۸۰۰۰

۲۳۰۰۰

۷

ربی

۵۰۰۰۰

۴۵۰۰۰

۸

رطب زرد طلائی

۴۲۰۰۰

۳۵۰۰۰

۹

رطب مضافتی بم(سه رج)

۵۷۰۰۰

۴۹۰۰۰

۱۰

رطب مضافتی بم(کارتنی)

۵۴۰۰۰

۴۶۰۰۰

۱۱

رطب مضافتی ممتاز بم(دورج)

۶۴۰۰۰

*

۱۲

سایر انواع رطب مضافتی

۴۵۰۰۰

۴۰۰۰۰

۱۳

زاهدی

۴۲۰۰۰

۳۵۰۰۰

۱۴

فرکانی

۴۴۰۰۰

۳۳۰۰۰