اروپایی‌ها مشتری گاز مایع ایران

به گزارشافکارنیوز،در طول چند ماه گذشته صادرات نفت خام ایران با فراز و فرودهای متعددی روبرو بوده است از یک سو پس از جهش چند صد هزار بشکه‌ای صادرات نفت بر اساس آخرین گزارش موسسات بین‌المللی حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در محدوده یک میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه تثبیت شده است.

با این وجود ایران به منظور حضور پایدارتر در بازارهای جهانی انرژی صادرات سایر محصولات استراتژیک گازی همچون گاز مایع را در دستور کار قرار داده است.

از دو سال گذشته تاکنون با بهره‌برداری از چندین طرح پالایشگاهی ظرفیت مازاد تولید گاز مایع ایران به ۶ هزار تن در سال افزایش یافته است که پیش بینی می شود تا دو سال اینده با راه اندازی فازهای جدید پاسر جنوبی ظرفیت مازاد تولید گازمایع کشور به ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز مایع کشور، گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور هم در طول یک دهه گذشته تاکنون افزایش یافته است که با توسعه شبکه گاز شهری و روستای از میزان مصرف گاز مایع کاسته می‌شود.

ناصر ابراهیمی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۱ میلیون خانوار و حدود ۱۷ میلیون مشترک از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، گفته است: تاکنون یکهزار و ۱۳ شهر و حدود ۱۶ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و بیش از ۹.۵ میلیون انشعاب در سطح کشور تحویل مشترکان شده است.

در همین حال پیروز منجزی در تشریح چشم انداز کوتاه مدت صادرات گاز مایع ایران، گفته است: امسال صادرات یک میلیارد دلارLPG " گاز مایع " در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر نبود کریر، یکی از محدودیت‌های اساسی شرکت بازرگانی گاز برای صادرات LPG است، تصریح کرد: در شرایط فعلی محدودیت ها برای صادرات LPG هنوز پابرجاست؛ ولی برداشت این است که فضا بهتر می شود.

بر این اساس پیش بینی می‌شود در صورت توافق کامل با کشورهای ۱ + ۵ و تعلیق کامل تحریم ها، اروپایی ها اولین کشورهایی باشند که در صف خرید گاز مایع ایران قرار بگیرند.

در طول سه سال گذشته تاکنون و حتی پیش از توافق هسته یا ژنو، برخی از کشورهای آسیایی همچون کره جنوبی با وجود مخالفت های کاخ سفید اما با تعلیق تحریم ها به جمع مشتریان گازی ایران پیوسته‌اند.

علاوه بر این پیش بینی با فرا رسیدن هفته دولت در سال جاری یکی از بزرگترین طرح‌های استحصال گازمایع از گازهای بازیافتی در صنعت گاز کشور راه اندازی شود.

تمامی مراحل ساخت و نصب طرح استحصال گازمایع و مایعات گازی پالایشگاه فجرجم که در دولت قبلی به پایان رسیده است آماده بهره برداری رسمی شده است.

این پروژه علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی منجر به افزایش سالانه ۸۰ هزار تنی تولید گاز مایع و میعانات گازی ایران خواهد شد که ظرفیت مازاد بیشتری برای ایران به منظور صادرات این محصول نفت و گازی به بازارهای جهانی فراهم می کند.

رحيم اسلامي سال گذشته درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح استحصال گازمایع پالایشگاه گاز فجرجم، گفته بود: به زودی با بهرهبرداری از این طرح، ظرفیت تولید گازمایع (LPG) روزانه ۲۰۰ تن و میعانات گازی ۸۰ تن در روز افزایش می یابد.