قیمت‌های خودرو تا یکسال آینده ثابت است

به گزارشافکارنیوز،قیمت‌های جدید خودرو در سال ۹۳، شب گذشته(۱۴ تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور " رضا شیوا " رئیس شورای رقابت مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای رقابت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا قیمت خودرو افزایش یافته است گفت: ۲۱ خرداد سال جاری شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو را تائید کرد، به گونه‌ای که مرکز ملی رقابت براساس دستورالعمل و متغیرهایی که در فرمول تعیین قیمت خودرو بود، قیمت‌ها را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه از ۲۱ خرداد هیچ جلسه‌ای را راجع به قیمت با خودروسازان برگزار نکردیم، افزود: ۵ شرط را با خودروسازان در میان گذاشتیم که دو طرف به بحثو تبادل نظر در رابطه با این شروط پرداختند.

رئیس شورای رقابت گفت: قیمت خودروهایی که اعلام شده شامل پرداخت‌های قانونی مانند ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری می‌شود و در فرمول تعیین قیمت خودرو به تورم نهادهای تولیدی و متغیر بهره‌وری و همچنین عامل کیفیت توجه کافی شده است.

شیوا یکی از ۵ شرط مورد نظر را بحثقرارداد دانست و خاطرنشان کرد: در رابطه با قراردادها دوطرف به بحثو تبادل نظر پرداختند تا اینکه به توافق رسیدیم.

* بازار حاشیه در خودرو به وجود آمده بود

وی با بیان اینکه متاسفانه میزان تولید خودرو به خصوص در چند ماه گذشته کاهش یافته است، افزود: متاسفانه بازار در حاشیه به وجود آمده بود، به طوری که قیمت بازار حاشیه با قیمت کارخانه تفاوت داشت.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه در برخی از خودروها تا ۳۰ درصد قیمت‌ها افزایش یافته بود ادامه داد: در شورای رقابت براساس دستورالعمل مورد نظر قیمت‌ها شفاف‌سازی شد، به گونه‌ای که با استفاده از دستورالعمل تنظیم قیمت شورا، قیمت کارخانه را بدست آوردیم.

شیوا با بیان اینکه قیمت کارخانه را در مرکز ملی رقابت بدست آورده‌ایم ادامه داد: به قیمت کارخانه متغیرهای دیگری اضافه می‌شود که برخی از این پرداخت‌ها قانونی و برخی دیگر شامل الزامات قانونی می‌شود.

* قیمت واقعی خودرو مشخص شده است

وی با اشاره به اینکه هزینه شماره‌گذاری خودرو حدود ۳ درصد بود افزود: همه مسائل را در حوزه خودرو مورد شفاف‌سازی قرار دادیم، این در حالی بود که پیش از این هیچ‌‌کس نمی‌دانست قیمت واقعی خودرو چقدر است و اکنون قیمت واقعی خودرو مشخص شده است.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: وظیفه شورای رقابت این است که هم طرفدار مصرف‌کننده و هم تولید کننده باشد، زیرا اگر بحثرقابت مطرح شود و برای تولیدکننده هزینه‌های واقعی بالاتر از قیمت باشد، آن تولیدکننده نمی‌تواند دوام بیاورد، پس باید قیمت‌گذاری براساس کار کارشناسی و منطقی باشد.

شیوا با اشاره به اینکه از ۲۱ خردادماه که قیمت خودروها اعلام شد به هیچ وجه قیمت‌ها را تغییر نداده‌ایم ادامه داد: هیچ بحثی در مورد قیمت مطرح نشده و تنها در جلسات مختلف درباره آپشن‌ها و ۵ شرط شورای رقابت با خودروسازان به بحثو تبادل نظر پرداختیم.

وی با بیان اینکه تاخیر در قیمت نهایی قیمت خودرو به دلیل اصلاح قراردادها بود، گفت: در حال حاضر این قرارداده به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

* قیمت‌های اعلام شده تا یکسال آینده ثابت خواهد ماند

رئیس شورای رقابت تاکید کرد: قیمت‌های اعلام شده تا یکسال آینده ثابت خواهد ماند مگر اینکه خدای نکرده اتفاقی برای کشور بیفتد و مجبور باشیم قیمت‌ها را مورد تجدیدنظر قرار دهیم.

شیوا ۵ شرط شورای رقابت را برای خودروسازان شامل میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول، اجباری نبودن آپشن‌های نصب شده بر روی خودروها، اصلاح طرح‌های فروش، حذف حاشیه بازار و اصلاح فرمت قراردادها دانست و عنوان کرد: الزام قانونی در یورو ۴ و کیسه هواست که به عنوان الزامی اجباری محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر مصرف‌کنندگان و کسانی که علاقمند هستند خودرو بخرند از طریق سایت خودروسازان وارد عمل شوند متوجه خواهند شد که قیمت کارخانه از قیمت بازار و از حاشیه پایین‌تر است.

* میانگین افزایش قیمت خودرو ۵.۵ درصد است

رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه میانگین افزایش قیمت خودرو براساس فرمول کارشناسی و علمی ۵.۵ درصد است، گفت: با توجه به شرایط تولید و تعامل خودروسازان انتظار داریم بازار در شرایط مطمئن و آرام بسر ببرد، زیرا در این صورت فاصله قیمت کارخانه تا قیمت حاشیه بازار به شدت کاهش می‌یابد.

شیوا با اشاره به اینکه قیمت حاشیه بازار ۱۵ الی ۲۰ درصد گرانتر از قیمت‌های اعلامی است، افزود: سه نوع قیمت برای خودرو وجود دارد که یکی قیمت کارخانه، دیگری قیمت مصرف کننده و پس از آن قیمت الزامات قانونی است، به طوری که الزامات قانونی در بعضی از خودروها از ۲.۵ میلیون تا ۲.۷۰۰ میلیون دیگر است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مصرف‌کننده این رقم را پرداخت می‌کرد اما متوجه نبود گفت: تبدیل یورو ۲ به یورو ۴ تکنولوژی پیچیده‌ای می‌خواهد، به طوری که باید برای تبدیل قطعاتی به خودرو اضافه شود که سبب می‌شد قیمت‌ها افزایش یابد.

* فرمول شورای رقابت علمی و کارشناسانه است

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه هر خریداری در سال ۹۲ خودرو خریداری کرده است قیمت‌ها را پرداخت کرده، گفت: دخالتی در قیمت‌ها صورت نگرفته، زیرا فرمول ارائه شده علمی و کارشناسانه است.

شیوا با بیان اینکه قیمت‌های اعلام شده براساس تورم، بهره‌وری و کیفیت است، ادامه داد: میزان تورم را از بانک مرکزی دریافت کرده و داخل فرمول مورد محاسبه قرار داده‌ایم و همچنین کیفیت و بهره‌وری را هم به همین ترتیب از موسسه کیفیت دریافت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های مطرح شده کاملا واقعی است، ادامه داد: فرمول شورای رقابت فرمول معروف اقتصادی است.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اگر از هزینه تمام شده برای قیمت خودرو استفاده می‌کردیم با مشکل مواجه می‌شدیم، گفت: برخی از اقلام هزینه‌ای را شورا قبول نداشت، برای مثال هزینه مالی را شورا نمی‌پذیرفت، زیرا اعتقاد داشت که شاید خودروسازان در جاهای دیگر هم سرمایه‌گذاری کرده باشند.

شیوا با بیان اینکه از این بابت فرمول شورای رقابت براساس قیمت پایه مشخص شده است، گفت: قیمت پایه از سال پیش برآورد شده بود.

وی با اشاره به اینکه خودرو از آهن، شیشه و پلاستیک ترکیب شده است، گفت: زیرنهادهای تولید را مورد محاسبه قرار داده‌ایم تا قیمت واقعی خودرو مشخص شود.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه کار علمی قابل دفاعی انجام شده است، افزود: تمامی نهادهای تولیدی را جمع‌بندی کرده‌ایم به گونه‌ای که این نهادها متغیر تورم را تشکیل می‌دهند که چند درصد از پارسال تا پایان سال گذشته در طی یک سال قیمت‌ها افزایش یافته است.

شیوا با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه از اسفند سال ۹۱ تا ۹۲ حدود ۱۱ درصد بود، خاطرنشان کرد: هرچه تکنولوژی بیشتر شود به نفع مصرف‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ درصد از قیمت را به نفع مصرف‌کننده کسب کرده‌ایم افزود: کیفیت را براساس متغیر کیفیت مورد تعریف قرار داده‌ایم، به طوری که ۷ شاخص کاربردی و ۶شاخص تزئینی در متغیر کیفیت لحاظ شده است.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شرکت بررسی استاندارد خودرو کیفیت‌ها را مورد محاسبه قرار می‌دهد ادامه داد: بطور مثال مشخص شده است که کیفیت خودرو مثلا پراید چقدر است.

شیوا تاکید کرد: شورا تصمیم گرفته است که هر خودرویی که کیفیت خوبی ندارد ۲.۵ درصد جریمه شود و این مسئله به نفع مصرف کننده است.

وی با تاکید بر گران بودن خودرو در کشور افزود: مرکز ملی رقابت محلی است که معترضین می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و شکایت خود را اعلام سازند.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه مرکز ملی رقابت می‌تواند با کسانی که انحصار و عدم رقابت می‌کنند برخورد کند، گفت: مردم می‌توانند شکایات خود را به مرکز ملی رقابت ارسال کنند.

شیوا گفت: شورای رقابت ۵ شرط را برای خودروسازان تعیین کرده است که یکی از آنان قراردادهای فروش خودرو بود که به صورت یکجانبه خودروسازان وارد عمل می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه باید در قراردادهای فروش خودرو منافع مصرف‌کننده لحاظ شود افزود: مشتریانی که به قراردادهای خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سایت مرکز ملی رقابت اقدام کنند.

رئیس شورای رقابت انتخابی کردن آپشن‌ها شرط دوم دانست و گفت: مشتری باید قدرت انتخاب داشته باشد، به گونه‌ای که می‌تواند لوازم اختیاری را یا از خودروساز و یا از بازار تهیه کند.

شیوا شرط سوم را بازنگری در نحوه فروش دانست و عنوان کرد: باید فروش نقدی براساس شماره ملی ساماندهی شود.

وی شرط چهارم را حذف دلال‌ها دانست و خاطرنشان کرد: باید با افزایش میزان تولید قیمت حاشیه بازار کاهش یابد.

* شهروندان در خریدهای خود عجله نکنند

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه خودروسازان باید کیفیت خودروها را ارتقاء دهند ادامه داد: توصیه می‌کنیم شهروندان در خریدهای خود عجله نکنند تا بازار شرایط عادی خود را داشته باشد به طوری که اگر این روند ادامه یابد شاید خودروسازان برای جذب بازار ترجیح دهند تا میزان قیمت‌ها را کاهش دهند.

شیوا با اشاره به اینکه شورا ابزار نظارتی و کنترلی بازار و رفتار خودروسازان دارد گفت: شورا و مرکز ملی رقابت نهادی اقتصادی و قضایی است، به گونه‌ای که به تخلفات خودروسازان در اجرای این دستورالعمل رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آپشن‌های خودرو اختیاری است، اما درگذشته آنها را اجباری می‌کردند گفت: آپشن‌ها باید اختیاری باشد و در فاکتور همه آنچه که هست باید قید شود.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه خودروسازان باید در چارچوب قیمت‌ها و شرایط حرکت کنند، اظهار داشت: شورای رقابت دست هیچ کسی را باز نگذاشته است.

شیوا با اشاره به نحوه فروش گفت: ۲۰ درصد فروش باید به صورت نقدی باشد به طوری که به ازای هر فرد یک خودرو در هر ۶ ماه تعلق می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف کننده واقعی باید بتواند از کارخانه خودرو خریداری کند، گفت: دلال‌بازی با توجه به افزایش تولید در سال جاری نخواهیم داشت.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه کیفیت به راحتی اتفاق نمی‌افتد افزود: اگر در اقتصاد رقابت نباشد، کیفیت ارتقاء نمی‌یابد زیرا رقابت است که سبب خلاقیت، نوآوری و کاهش قیمت می‌شود.

* بازار خودرو کشور انحصاری است

شیوا افزود: بازار خودروی کشور انحصاری است و دو خودروساز عمده کشورمان ۹۵ درصد خودروها را تولید می‌کنند به طوری که باید بستر لازم را برای رقابتی کردن بازار فراهم کنیم که امیدواریم این امر در آینده تحقق یابد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه متولی از بین بردن انحصار در صنعت خودرو کشور کیست گفت: شورای رقابت باید انحصارزدایی کند و محیط رقابتی لازم را فراهم سازد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای رقابت فراهم است گفت: باید در بحثخودرو رقابت ایجاد کنیم.

شیوا با اشاره به اینکه شرکت‌های سازنده خودرو باید با هم ادغام شوند تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد افزود: در این کشور صنعت خودروسازی از حالت انحصار خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای رقابت نمی‌تواند به دنبال سرمایه‌گذار باشد افزود: شورای رقابت پیشنهاد کاهش ده درصدی تعرفه‌های خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی را داده بود گفت: باید خودروسازان اقدام به افزایش کیفیت خودروها کنند.

* تشکیلات شورای رقابت اقتصادی _ قضایی است

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شورای رقابت چگونه بر این مصوبه نظارت خواهد کرد ادامه داد: تشکیلات شورای رقابت اقتصادی _ قضایی است یعنی در شورا قاضی داریم، به طوری که اگر کسی برخلاف مصوبات شورا عمل کند مستقیما حکم صادر می‌شود.

شیوا با اشاره به تشکیل گروه بازرسی در مرکز ملی رقابت ادامه داد: آئین‌نامه بازرسی به زودی به تصویب خواهد رسید، پس امیدواریم خودروسازان تخلف نکنند.

وی گفت: از بازرسی کل کشور و از قوه قضائیه خواستار کمک در این رابطه هستیم.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قیمت‌ها تا چه زمانی ثابت خواهد ماند افزود: از انتهای سال ۹۲ تا انتهای سال ۹۳ این قیمت‌ها ثابت باقی خواهد ماند، زیر قیمت‌ها اعلام شده حداکثر افزایش‌ها بوده است.

شیوا افزود: به خودروسازان توصیه می‌کنیم پایین‌تر از قیمت اعلام شده خودروهای خود را بفروشند.

وی با اشاره به اینکه حاشیه بازار زمانی به وجود می‌آید که تولید کم باشد گفت: تصمیم گرفته‌ایم که تولیدات را افزایش دهیم، به گونه‌ای که تا پایان اسفند افزایش قیمت نخواهیم داشت، کسانی که نیاز فوری به خرید خودرو ندارند می‌توانند یکی دو ماه صبر کنند.

* سایپا در سال جاری ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد

محمدعلی قادری معاون فروش شرکت سایپا طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون افزایش تولید این گروه خودروسازی گفت: سال گذشته ۲۹۰ هزار خودرو تولید شد، به گونه‌ای که برنامه امسال گروه سایپا تولید ۶۵۰ هزار دستگاه است.

معاون فروش شرکت سایپا با اشاره به اینکه روند عرضه از اردیبهشت ماه افزایش یافته که قیمت بازار حاشیه را هم کاهش داده است، خاطرنشان کرد: به منظور تامین نقدینگی پیش فروش ۶۰ تا ۷۰ درصدی را در ابتدای سال انجام داده‌ایم، به گونه‌ای که تلاش می‌کنیم پیش فروش‌ها به ۳۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه فروش نقدی را ۵۰ درصد افزایش می‌دهیم گفت: فروش سازمانی و همچنین فروش از طریق تسهیلات را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، به گونه‌ای که در زمینه توسعه کیفیت هم برنامه منسجمی داریم که اجرایی خواهد شد.

قادری با اشاره به اینکه اوایل سال جاری دچار اختلاف قیمت در بازار بودیم افزود: عرضه خودرو از ماه دوم سال شروع شد.

معاون فروش شرکت سایپا با بیان اینکه حدود ۱۱۰ هزار دستگاه را در بازار عرضه کرده‌ایم ادامه داد: نزدیک ۲۰۰۰ دستگاه در روز خودرو تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بحثحاشیه بازار را کنترل کرده‌ایم اظهار داشت: اختلاف با بازار به کمتر از ۱ میلیون تومان رسیده است.

قادری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طرح‌های متنوع فروش به چه صورت است گفت: ما بخش خصوصی هستیم و مجبور شدیم برای تامین نقدینگی اقدام به پیش‌فروش کنیم.

معاون فروش شرکت سایپا با اشاره به اینکه سال گذشته علی‌رغم کاهش تولید حدود ۲۶ هزار دستگاه به فرهنگیان خودرو تحویل دادیم افزود: امسال ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به فرهنگیان تحویل خواهیم داد.

وی گفت: ان‌شاءالله در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده رضایت بیشتری را برای مشتریان بدست خواهیم آورد، زیرا کیفیت‌ها افزایش خواهد یافت.

* ۵ شرط شورای رقابت محقق خواهد شد

عبدالله بابایی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیز طی گفتگوی زنده تلفنی پیرامون برنامه‌های شرکت ایران خودرو برای افزایش تولید گفت: خوشبختانه میزان تولید شرکت در سال جاری تاکنون ۳۰۰ درصد افزایش یافته است، به گونه ای که برنامه ما تا پایان سال افزایش ۴۰ درصدی تولید است.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با تاکید بر اینکه مشکل عرضه برطرف شده است، گفت: در زمینه افزایش کیفیت ۱۳ شاخص را مدنظر داریم که به طور حتم تحقق پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با افزایش تولید و عرضه، قیمت‌ها در بازار ساماندهی خواهد شد افزود: سال گذشته به علت تحریم در حوزه خودروسازی با چالش‌هایی روبرو بودیم، به گونه‌ای که با کسری تولید مواجه شدیم، ولی از ابتدای امسال تمامی خودروها به صورت کامل تولید شد.

بابایی با اشاره به اینکه در استانداردهای یورو ۲ و ایربگ دچار مشکلات در عرضه بودیم ادامه داد: اکثر خودروها با مشکل شماره گذاری و مجوز روبرو بودند.

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با اشاره به اینکه قیمت حاشیه بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، افزود: به دنبال تحقق ۵ شرط شورای رقابت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان مکلف هستند کیفیت خودروها را ارتقاء دهند، زیرا مشتریان باید با آرامش از محصول خود استفاده کنند.