گازوئیل ۸ شهر ایران یورو۴ می‌شود

به گزارشافکارنیوز،کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با انتقاد دوباره از کیفیت گازوئیل عرضه شده در سطح پایتخت، تاکید کرده است: گازوئیلی که در حال حاضر در جایگاه‌های سوخت توزیع می شود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ پی. پی. ام گوگرد دارد در حالی که که استاندارد آن بین ۲۰تا ۵۰ پی. پی. ام باشد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با واکنش به این اظهار نظر، عرضه هر گونه گازوئیل پر گوگرد در سطح پایتخت را رد کرده است.

این مجموعه وابسته به وزارت نفت با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرد: از حدود یک سال قبل واحد تصفیه نفت گاز شرکت پالایش نفت شهید تندگویان تهران و از اسفند سال ۹۲ واحد تصفیه نفت گاز شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

از این رو با برنامه ریزی توزیع محصولات گازوئیل این دو پالایشگاه در کلانشهرها در دستور کار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران قرار گرفته است.

در حال حاضر شرکت‌های پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند و شهید تندگویان تهران هریک روزانه ۱۲ میلیون لیتر و در مجموع ۲۴ میلیون گازوئیل یورو ۴ و ۵(با میزان گوگرد بین ۵۰-۱۰ پی. پی. ام) تولید می کنند که به صورت کامل در شهرهای تهران، اراک، کرج و بخشی از شهر مشهد توزیع می شود.

این درحالی است که میزان کل گازوئیل مصرفی در کلانشهرهای تهران، اراک و کرج حدود ۶ تا ۵ میلیون لیتر در روز بوده و برنامه ریزی برای گسترش دامنه توزیع گازوئیل یورو ۴ به تدریج در دست اقدام است. از سوی دیگر، استاندارد تکلیفی توزیع گازوئیل در حال حاضر، یورو ۴(میزان گوگرد تا ۵۰ پی. پی. ام) است.

شرکت ملی پالایش و پخش نفتی تاکید کرده است: براساس مصوبه هیات دولت كلانشهرهاي اهواز، اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز باید به تدريج تا آذر ۹۳ سال جاری تحت پوشش گازوئيل يورو ۴ قرار گيرد كه با استفاده از پتانسيل توليد ۲۴ ميليون ليتر در روز، اين امر حتي پيش از اين موعد محقق خواهد شد.