عدم وجود مراکز بازرسی خودروهای سی ان جی سوز

به گزارشافکارنیوز،مصطفی میرسلیم با اشاره به مصرف بنزین پس از اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌‌ها گفت: پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه­ ها در مرحله دوم شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم که به نظر می­رسد افزایش قیمت بنزین نتوانسته مانع از مصرف فزاینده بنزین در کشور شود.

میرسلیم تصریح کرد: طبق آسیب‌شناسی‌های انجام ‏شده عوامل متعددی از قبیل نامناسب بودن زیرساخت‌های مورد نیاز دربخش حمل و نقل، اجرا نشدن کامل قوانین و مقررات موجود و محدودیت وسایل حمل و نقل عمومی موجب شده است تا مصرف انرژی در کشور روند فزاینده‌­ای را داشته باشد.

دبیرکل همایش «خودرو، CNGو ‏سوخت ‏‏‏های جایگزین» با اشاره به برخورد نادرست دستگاه­ های ذی‌ربط با موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، گفت: یکی از مشکلات موجود در بخش مصرف بنزین وجود خودروهای فرسوده­‌ است که باید هرچه زودتر با خودروهای نو تعویض شوند.

وی با اشاره به وجود پیشرفت‌های گسترده‌ای که در دنیا در خصوص توسعه فناوری‌های نو برای استفاده از سوخت‌های جایگزین همچون فناوری‌های قوه سوختی، برقی، دو نیرو، CNG و LNG پدید آمده­ است تصریح کرد: هنوز بسیاری از طرح‌های اشاره‏ شده به­ جز استفاده از گاز طبیعی فشرده در ناوگان حمل و نقل شهری، در ایران در مرحله ساخت نمونه یا حتی مطالعات اولیه قراردارد.

میرسلیم با اشاره به آخرین وضعیت صنعت CNG ادامه داد: براساس سبد سوخت انرژی باید ۲۵ درصد از حمل و نقل به سوخت CNG اختصاص یابد اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به اهداف این سبد داریم بنابراین لزوم و اهمیت هم‌اندیشی صنعتگران و پژوهشگران داخلی با پیشگامان جهانی در این عرصه بیش از پیش اهمیت دارد و در این میان، تبادل و انتقال دستاوردهای کشورمان در حوزه‌های پیشرو همچون صنعت CNG و ارائه و عرضه آن در مجامع جهانی و بین‌المللی از نیازهای اساسی است.

وی تصریح کرد: تنها رسیدن به اهداف سبد سوخت انرژی نباید مدنظر مسئولان کشور باشد بلکه نحوه رسیدن به این اهداف و حتی نگهداری خودروها باسوخت‌های مختلف از جمله CNG از وظایفی است که باید مسئولان به آن اهتمام ورزند.

ناظر عالی موتور ملی با اشاره به برگزاری همایش CNGخواستار هم اندیشی کارشناسان و اندیشمندان برای رسیدن به یک راه حل مناسب در این زمینه شد و گفت: هم اکنون خودروهای CNGسوز در کشور تولید می شوند اما هیچ مرکز نظارت و نگهداری از مخازن سی ان جی و خودروهای گاز سوز در کشور وجود ندارد که اقدام به بازرسی دوره­ای این خودروها کند.

میرسلیم با اشاره به ایجاد کارگاه های غیر مجاز تبدیل خودروهای بنزین سوز به گاز سوز تصریح کرد:مسئولان با جمعآوری این کارگاههای غیر مجاز و همچنین بازرسی دورهای مخازن CNGتعبیه شده در خودوروها میتوانند سهم موثری در توسعه صنعت CNGداشته باشند زیرا با این کار امنیت خودروهای گاز سوز نیز افزایش پیدا میکند.