به گزارش افکارنیوز، علی حسینی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۲۶ تن و ۶۰۰ کیلوگرم زعفران به ۴۵ کشور دنیا صادر شد و میزان این صادرات طی دو ماهه نخست امسال به حدود ۲۰ تن رسید که تقریبا نیمی از آن پس از صادر شدن به کشورهای مانند اسپانیا و امارات مجددا به نام آن‌ کشورها بسته بندی شده و به کشورهای مقصد صادر می‌شود.

وی افزود: در دو ماهه نخست امسال حدود یک تن زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم، ۱۱ تن در بسته‌بندی‌های بین ۱۰ تا ۳۰ گرم و حدود هشت تن در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم صادر شده است که نشان می‌دهد به غیر از صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرمی مابقی آن قابلیت بسته بندی مجدد دارند.

عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: صادرات زعفران به برخی کشورها از جمله بحرین، عربستان، کویت، قطر، ایتالیا و فرانسه به صورت مستقیم مصرف می‌شود و در برخی دیگر از کشورها مانند چین پس از فرآوری شدن در پروسه تولید مجددا صادر می‌شود.

هزینه‌های سرسام آور حمل و نقل، مانع صادرات ریز زعفران

حسینی گفت: صادرکنندگان زعفران برای صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های ریز متحمل هزینه‌های چندین برابری حمل‌ونقل می‌شوند چرا که به عنوان مثال اگر ۱۰ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های ریز صادر شود وزن آن با توجه به نوع بسته بندی به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد و در این شرایط است که هزینه‌های حمل و نقل برای صادرات این محصول برای صادرکنندگان چندین برابر می‌شود اما دولت باید برای صادرکنندگان زعفران یارانه در این بخش قائل شود.

افزایش ۲ برابری ارزآوری زعفران تا سال ۹۵

وی افزود: ارزش صادراتی زعفران در حال حاضر ۵۰۰ میلیون دلار است که البته سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار‌ ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد اما می‌توانیم با حمایت دولت و استفاده از پتانسیل ها و توانمندی‌های موجود ارزش صادراتی زعفران را تا سال ۹۵ به حدود یک میلیارد دلار برسانیم.

عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: نمی توان ادعای تامین ۹۰ درصدی زعفران جهان را داشت اما این محصول را به میل خود و با سلیقه شخصی بسته بندی و به کشورهای مختلف صادر کرد بلکه باید با فرهنگ سازی و بازاریابی و بازارسازی زعفران در جهتی پیش برویم تا برندهای ایرانی زعفران در جهان شناسایی شوند.