نرخها بالا؛ توان مالی پایین

بازار اجاره بهای مسکن در پایتخت که این روزها در آستانه فصل تابستان و گرمای ۳۵ درجه با تغییرات زیادی روبرو است، همچنان "داغ داغ" است و البته این سیر صعودی برای مناطق جنوب و مرکز شهر تهران بیشتر است.

به گزارش مهر، براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ اجاره بها در فروردین ماه امسال ۶.۸ درصد افزایش یافته است؛ گرچه به گفته مشاوران املاک، قیمت اجاره بها در مرکز شهر تهران بیش از این قیمتها افزایش یافته است.

یکی از مستاجران در این باره به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته مبلغ ودیعه ۷ میلیون و با اجاره ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می کردیم اما صاحبخانه برای امسال مبلغ اجاره را ۲۰۰ هزار تومان افزایش داد که مجبور شدیم به دنبال واحد کوچکتری باشیم.

وی افزود: موجر قبلی تورم را دلیل افزایش اجاره بهار عنوان کرد. این مستاجر معتقد است: گاهی تنها منبع درآمدی این مالکان، دریافت اجاره است و آنها مجبورند برای گذران زندگی، کرایه ها را افزایش دهند.

در این میان، وزارت مسکن و شهرسازی با سرعت بخشیدن به افتتاح پروژه های مسکن مهر در تهران، سعی دارد تا بازار مسکن را در این شهر کنترل کند که افتتاح بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی از اقداماتی بود که هفته گذشته وزارت مسکن و شهرسازی انجام داد. البته به به گقته مسئولان، اثر بخشی این پروژه ها در بازار مسکن تا چند ماه دیگر مشخص خواهد شد.

لیست برخی آپارتمانهای اجاره‌ای در تهران

به خیابان گرگان رفتیم و مرد مسنی را دیدیم که از درب بنگاه‌ بیرون می‌آید. پرسیدیم خانه می خواهید بخرید؟ پاسخ داد: نه دخترم، می خواهم یک واحد آپارتمان اجاره کنم اما نرخها خیلی بالاست و توانایی مالی ما هم پائین است.

وی تصریح کرد: گویا دیگر باید برویم در حاشیه شهر زندگی کنیم، چون با این پولی که ما داریم، واحد ۲۰ - ۳۰ متری هم نمی توانیم اجاره کنیم!

از این مرد مسن پرسیدیم وضع اجاره نشینی در خیابان گرگان چطور است؟ که وی پاسخ داد: همین الان برای واحدی ۵۰ متری و یک خوابه در طبقه اول در این خیابان ۶ میلیون ودیعه با ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان اجاره دریافت می‌شود.

در ادامه اجاره بها در مناطق مختلف تهران را پرسیدیم. براساس این پرسش و پاسخ، موجر برای آپارتمانی ۶۰ متری و ۲ خوابه در حسن آباد لویزان ۴۰ میلیون رهن کامل دریافت می کند.

این گزارش حاکی است که ۶۰ متری یک خوابه همکف در محدوده ژاندارمری مرزداران با ۲۴ میلیون رهن کامل به اجاره گذاشته شده، ضمن اینکه یافت آباد شهرک ولیعصر هم آپارتمانی ۵۷ متری یکخوابه هم بدون پارکینگ و انباری با ۱۶ میلیون رهن کامل به اجاره گذاشته شده است.

برای ۶۰ متری ۲ خوابه در پونک با پارکینگ و انباری، ۱۰ میلیون رهن و ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

موجری دیگر برای ۶۵ متری در خیابان خاقانی امامت هم ۲۲ میلیون رهن و ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان اجاره دریافت می کند و برای همین متراژ در ازگل ۵ میلیون ودیعه با ماهیانه ۷۰۰ هز ار تومان اجاره تعیین شده است، همچنین ۶۸ متری در فردوس غرب سازمان برنامه یک خوابه با ۲۰ میلیون ودیعه و ماهیانه ۴۵۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

برای ۸۰ متری در خیابان دماوند چهارراه سبلان ۲ خوابه طبقه دوم، ۲۵ میلیون رهن و ۲۵۰ هزار تومان اجاره دریافت می شود و برای آپارتمانی ۸۵ متری و ۵ ساله در خیابان بهار جنوبی ۶۰ میلیون رهن کامل تعیین شده است، همچنین واحدی ۸۵ متری در اختیاریه شمالی و نوساز به قیمت ۶۵ میلیون تومان به رهن گذاشته شده است.